Wednesday, November 10, 2010
Mata dan Bahu Memanglah Tak Sama
Thursday, September 16, 2010
Happy Anniversary buat yang tersayang
Dari apa yang aku belajar masa ambik Sejarah Fom 3 dulu, aku pasti hari ni adalah anniversary negara kita yang ke-47! err.. silap, bukan anniversary, tapi birthday. So hari ni genap la 47 tahun usia Malaysia. Hepi besday negaraku!
Tapi walau apapun yang berlaku, Aya tetap cintakan kalian sepenuh hati. ILYSM, tan sri nizam dan puan sri lila..!!
sila jangan geli-geli dengan ayat aku ok.. bukan senang aku nak tunjuk kasih sayang aku kat orang tersayang nih.. setahun sekali pun belum tentu.. ni pun aku baru wish kat blog je, tak call lagi dorang kat kampung.. heh... -__-'
![]() |
| yb tan sri nizam dan puan sri lila (bukan nama sebenar) ^__^v |
Friday, July 30, 2010
Kenapa tak confess??
![]() |
| salah satu cara confession.. =P |
![]() |
| kalau dah pemalu sangat, confess dalam bentuk surat atau sms pun okey jugak.. =) |
Dua orang lelaki, Encik A dan Encik Z minat kat Cik F pada masa yang sama. Cik F dah bagi hint dan respon yang amat positif pada Encik A, tapi Encik A masih tak berani nak luahkan perasaan dia. Masih bermain tarik tali whatsoever, entah apa yang dia tunggu pun aku tak tau.. konon-konon nak tunggu masa yang sesuai la apa la.. Encik Z pulak, Cik F tak berapa minat, tapi Encik Z berani luahkan perasaan dia secara terus-terang dan jujur. Korang rasa siapa yang akan Cik F pilih, Encik A ke Encik Z?? Siapa yang kelihatan lebih bersungguh-sungguh untuk mendapatkan Cik F dalam situasi ni??

Sunday, April 25, 2010
Are you what you seem to be??
Tuesday, April 6, 2010
Diam tapi berbicara.. atau berbicara dalam diam..
- slalunya bila aku okay aku memang diam..
- bila aku ada problem, aku diam..
- bila aku rasa boring gila terbabas, aku diam..
- bila aku bad mood, aku diam..
- bila aku kecik hati, aku diam..
- bila aku gembira, pun aku diam..
- bila aku tenang, relax, aku diam..
- bila aku busy atau nervous pun aku diam..
- bila aku tgh berfikir tentang sesuatu perkara dgn mendalam, aku diam..
- bila aku setuju ngan sesuatu perkara, aku diam..
- tapi kadang2 bila aku tak setuju ngan sesuatu perkara, pun aku diam..
- bila aku suka sesuatu, kadang2 aku diam..
- and bila aku tak suka sesuatu pun slalunya aku akan diam je..
- kesimpulannya, tak kira apa yg aku rasa atau aku fikir, slalunya aku memang akan diam..
p/s: rasa macam tiba2 terkeluar tajuk pulak entry ni.. sebenarnya tadi aku nak crita pasal diam je.. tapi xtau macam mana boleh terlebih crita pasal diri aku pulak.. watever la.. janji bahagia..
Tuesday, February 23, 2010
suratan atau kebetulan??
wallahu a'lam..
Monday, May 4, 2009
~ The Feeling of Falling in Love ~
bz sgt okey.. dan sgt2 penat + letih gak..
smpaikan xde masa nk update blog walaupun tgn nih rasa gatal sgt nk menaip dan fikiran pun dah penuh dgn mcm2 kisah + cerita + idea yg dah sekian lama t'simpan + t'peram dalam otak.. huhu~
okeylah.. cukuplah mengarut tu..
b'balik kpd tajuk utama entri ini..
iaitu.. perasaan jatuh cinta..
walaupun tajuk tu dlm english tp aku nk tulis dlm bm sbb malas nk translate2.. boleh?? hehe~
sebnrnya aku just nk tau pndpt korg.. dlm fikiran korg la kan, camner ek perasaan jatuh cinta tu?? adakah spt yg digambarkn dlm novel2 cinta romantik di mana seseorg tu asyik t'fikir & t'ingat ttg si dia.. kalau x berjumpa sehari mula la rasa resah, gelisah.. dan bila berjumpa & bertentang mata pulak, hati akan rasa berdebar2 mcm nk pecah..
aku tanya pndpt korg ni sbb aku sendiri pun x pernah jatuh cinta sblom ni.. so, aku nk tau pndpt atau mungkin pengalaman korg yg dh pernah jatuh cinta tu ttg perkara ni.. saje jer nk share2 pndpt, x salah kan?? =)
okey, mungkin tipu kalau aku cakap yg aku x pernah jatuh cinta langsung.. ya, aku mengaku yg mungkin aku mmg pernah jatuh cinta.. mungkin dulu aku pernah jatuh cinta pd seseorg atau mungkin skrg ni pun aku sedang jatuh cinta tp aku x sedar yg aku dh jatuh cinta.. logik x kalau aku cakap mcm tu??
hmm, sblom korg bg pndpt korg, aku nk bg pndpt aku dulu.. pd pndpt aku la kan, perasaan bila jatuh cinta ni susah untuk digambarkan, sama ada dgn kata2, dgn gambar, mahupun dgn bahasa isyarat.. org putih cakap, 'indescribable'.. so, senang cakap, jatuh cinta adalah perasaan yg sukar digambarkan & hanya boleh dirasa apabila kita melaluinya..
lebih kurang mcm angin kot.. x boleh dilihat, x dpt digambarkan, tetapi hanya boleh dirasa & dinikmati apabila ia bertiup.. dan bila ianya bertiup, kita akan rasa segar, nyaman, etc.. macam tu jugaklah dgn cinta.. seseorg hanya akan dpt menikmati keindahan cinta apabila 'angin cinta' tu bertiup.. dan bila cinta mula 'bertiup', seseorg akan rasa gembira, bahagia & so on..
betul ke?? ntah, aku pun xpasti.. tu cuma pndpt aku jer.. seorg yg x berpengalaman dlm hal2 mcm ni.. kalau ada pengalaman pun drpd novel2 yg aku pernah baca je la.. x pernah betul2 mengalaminya.. haha..
so.. that's what i thought ttg perasaan jatuh cinta.. korg pulak mcm maner?? adakah pndpt korg sama dgn pndpt aku?? ataupun korg ada pandangan tersendiri ttg perkara ni??
Thursday, March 26, 2009
Earth Hour
Friday, February 20, 2009
Gemok vs. Kurus
Dlm everyday life, aku slalu dgr org merungut pasal saiz badan dorang, especially mereka2 yg agak berisi, tembam, montel, atau dlm istilah yg kasar skit, gmok. Dlm iklan2 kat tv atau kat mana2 pun, byk gler yg promote ttg produk kuruskan badan. Kalo nak listkan smua mmg x cukup satu page. Tp kan, sbnrnya, buruk sgt ke org gemuk, dan cantik sgt ke org yg kurus ni??
Rasenye rmai org yg berpendapat kalo dier gemuk, xde org yg akan suka kat dier. Sapa kata?? Aku rasa mesti ada jer seseorg yg minat & suka org yg berisi ni. Tak smua org suka org yg kurus, dan bukan smua org x suka org gmok, kan.. x kira la lelaki ke pempuan. Aku pun kalo aku jadi lelaki, aku akan cari pempuan yg tembam dan berisi, x nak la pempuan yg kurus macam tiang, x sedap nak peluk… haha… Tp as a girl, aku lbih suka lelaki yg kurus... tp x nak la yg kurus nampak tulang tu. Maksud aku kurus tp yg berisi... phm x camne tu?? Tapi kalau lelaki tu tembam pun okey gak kot, comel… sesuai la ngan aku yg kurus ni, hehe… and aku berkawan ngan smua org, tanpa mengira saiz badan dorang.. so, kalo korang rasa korang gmok sgt atau kurus sgt, jgn risau, aku ttp akan kwn ngan korg..
Pendapat aku, x kiralah org tu gemuk ke, kurus ke, tembam ke, montel ke, masing2 ade kecantikan dan keistimewaan yg tersendiri. Aku rasa saiz badan x penting, yg penting kita sihat. Kalo kita kurus pun tp x sihat, x guna jugak kan?? So, better be gemuk dan berisi tp sihat dan cergas. Asalkan x obese tu dah kira okey la… asalkan BMI (Body-Mass Index) berada dlm normal range, hehe. Tp kalo org yg obese tu rasenye mmg patot la korg kuruskan badan kot, supaya lbih sihat, hehe.. (no offense kay..)
Kdg2 aku tgk rmai jugak org yg rasa dorang gemuk, tp bila aku tgk badan dorang, okey je, xde la gmok sgt pun, cuma berisi skit jer.. bukannya gmok gedempol dan besar cam gajah tu. Tapi dorang asyik komplen dan masih sibuk nak kuruskan badan jugak. Kalo yg agak overweight tu aku masih boleh trima lg reason dorang tp sesetgh org tu berat dier dh normal, dh sesuai ngan ketinggian dorang, mungkin bacaan die je kot yg agak besar, tp dorang still ckp yg dorang gmok and still nak kuruskan badan jugak. Hello… korang nak kurus camne lg?? Nak jadi underweight plak ke?? *dgn muka x phm*
Aku sendiri pun sbnrnya tgh berusaha nak naikkan badan. Bukannya aku x suka atau x bersyukur dgn saiz & berat badan aku yg skrg ni, tp aku just nak capai tahap normal jer sbb according to my current BMI, I’m underweight... huhu… So aku nak tambahkan skit isi lam badan aku spy dpt capai berat ideal yg sesuai ngan ketinggian aku, hehe.. Tapi kalo x dpt capai pun aku x kisah, janji aku sihat wal afiat jer.. bcoz a good health is much more valuable than anything..
Wednesday, February 4, 2009
Penting sangatkah kau?? Besar sangatkah kau??
besar dan penting sangat ke duit tuh?? istimewa sangatkah duit?? agung sangatkah duit tuh?? kdg2 aku tak paham naper duit tuh penting sangat skrg nih.. org zaman dulu (zaman paleolitik, neolitik, mesolitik, smua tuh) boleh jer hidup tanpa duit.. diorang xde duit pun boleh jer hidup senang2 dan happy tapi skrg nak tuntut ilmu pun kena bayar gak, padahal pd pendapat aku nilai ilmu tuh x boleh dibayar walopun dgn satu kapal yg penuh ngan duit jer.. aku rasa harga ilmu tuh lbih tinggi drpd tuh, x ternilai langsung...
kdg2 aku rasa baik aku hidup pd zaman dulu drpd zaman skrg.. org zaman dulu senang2 jer boleh hidup walopun diorang xde bende **** yg bernama duit tuh.. tp skrg nih evrything and evryone terpaksa bergantung dgn duit.. kalo x jadila macam org hidup segan mati x nak...
saperlah yg cipta duit dan matawang dalam dunia nih?? menyusahkan org btul la.. nih membuktikan yg manusia nih tamak dan gila harta dan gila segala-galanya.. dan Tuhan tu Maha Pemurah.. even kita nak hidup kat dunia nih pun Dia bagi free jer.. ader x Tuhan suruh kita bayar utk hidup kat dunia nih?? xde kan?? ader x Dia suruh bayar kalo kite nak guna anything atas dunia nih?? xde kan?? Dia just suruh kita sembah Dia jer and benda tuh simple jer, senang jer.. so, naper manusia nak wujudkan sistem yg menyusahkan smua org macam nih?? menyusahkan diri dan org laen jer.. lagi satu, menyebabkan macam2 permusuhan dan pergaduhan yg x sepatutnya berlaku..
pndpt aku, aku rasa kewujudan duit dlm dunia nih lebih byk mengakibatkan kerosakan dan kesusahan kpd manusia.. bukannya membawa kebahagiaan pun tapi sebaliknya membawa penderitaan.. so it's useless!!! kalo la aku ader kuasa veto utk ubah atau buat peraturan baru dlm dunia nih, aku akan hapuskan penggunaan duit.. aper2 bende yg org nak, ambik jer, free of charge.. nak buat aper pun, buat jer, x yah bayar... (tp bukan mencuri okey?? keizinan tuh tetap penting..) tp mmg impossible utk seseorg wat cam tu kan?? macam bermimpi berada di atas awan bersama putera kayangan jer.. haha.. so berangan jer la kau Aya nak wat sumthing cam tuh... huh..
Saturday, January 10, 2009
Cinta Yang Sempurna
Terbawa aku
Dalam rasa
Yang selama ini terlupa
Mungkinkah ini cinta…
Hatiku cuba
Tuk mencari
Kemana aku telah pergi
Mungkin ini semua mimpi
*Hanya ilusi
Cinta yang menipu
Keindahan yang semu
Semua hanya palsu
Keindahan semu
Semua hanya palsu
**Bawa aku….
Kepada MU
Keindahan yang tak semu
Peluk aku
Jangan pernah
Kau biarkan
Ku terlupa pada Mu
Kasihku tempatku mengadu
Takkan ada
Cinta yang bisa sempurna
Selain kepadaMu
Kepada MU
* Repeat 1
** Repeat 2
Saper xtau lagu ni??? At first dulu aku pun xtau lagu ni, tapi aku just download je sbb ia dinyanyikan oleh Letto and 6ixth Sense - 2 band yg kira aku paling minat la, tapi 6ixth Sense aku x brapa minat pun, minat skit jer.. Tapi aku mmg suka dgr suara Noe yg sedap gler tu, hehehe..
Bila first tyme dgr, aku rasa xde la best sgt pun lagu ni, just biase2 je la. Tapi setelah beberapa kali mendengarnya, aku rasa best jugak lagu ni, so aku pun tertarik dan tersuka kat lagu ni. Apa yg buat aku suka??? Everything, dari artis, lagu, dan especially lirik dier.
Kalau korang dengar dan perhati betul2, lagu ni merujuk kepada Satu Cinta yang Paling Sempurna kat alam semesta ni, yang mengalahkan cinta Romeo kepada Juliet atau cinta Shah Jehan kepada Mumtaz dan segala cinta lain kat dunia ni - iaitu Cinta kepada Allah. Xyah perhati betul2 pun sbb mmg dh terang2 die sebut kat situ - "Takkan ada cinta yang bisa sempurna selain kepadaMu". Mana ada dalam dunia ni cinta yg lebih sempurna lagi, kalau ada cuba bagitau kat aku saper org tu... xde, x mungkin ade, korang xkan dpt jumpa cinta yg lebih sempurna walaupun korang mengembara ke seluruh pelosok dunia sekalipun.
Sbbnyer, cinta kpd Allah ni abadi seabadi-abadinya. Kalau ade org laen yg cakap cinta dier tu abadi, jgn caye sbb sah-sah die tipu. Bila kita cintakan Allah, secara automatiknya kita akan ada rasa cinta, kasih dan sayang kat orang dan makhluk2-Nya yg laen. Sbb kita mencintai sesuatu atau seseorg tu adalah kerana cinta kita kepada Allah. Kalau kita x cintakan Dia, kita xkan dpt nak cintakan org laen.
Cuba fikir, kenapa org bunuh org, culik org, rogol org, dera anak isteri, buang anak dsb. Tu bukti yg diorang tu dh xde perasaan kasih, sayang dan cinta kat dlm hati diorang. Sebabnyer, diorang ni x cintakan Allah. Cuba tgk balik, org2 yg buat benda2 macam tu, kebanyakannya diorang x ingat pun kat Allah. Buat maksiat la, minum arak la, dsb. Kalau org tu sayang dan cintakan Allah, mustahil dia akan buat benda2 macam tu kan.
Yelah, kalau dgn kekasih ke, suami ke, isteri ke, mestilah seboleh-bolehnya kita nak jaga perasaan si dia kan. Kita xkan buat benda2 yg dia x suka sbb xnak buat dia marah dan supaya dia lebih sayangkan kita. Macam tu gak la cinta kepada Allah. Anggap Dia tu kekasih yg paling kita sayang, paling kita cinta, paling kita rindu. Kita sanggup buat apa aje so that Dia tambah sayang kat kita jugak. Kita cuba gembirakan Dia dgn buat ape yg Dia suruh dan jgn buat apa yg Dia x suka. Kalau dgn manusia kita boleh buat, mustahil dgn Allah xleh buat kot.. Btol x..
Eh, panjang la plak, ingatkan nak citer pasal lagu je tadi, tapi dh 'ter'membebel panjang2 plak.. Mesti boring org baca, hehehe... Gomen ney.. Tapi xpelah, anggaplah entri ni sbg satu peringatan untuk kita smua ye... Mudah-mudahan kita dapat cintakan Dia lebih daripada kita cintakan kekasih, keluarga, dan kawan2 kita... dan mendapat cinta dariNya... InsyaAllah, Amin...
Thursday, December 4, 2008
Aku suka tengok tv tapi...
1. Dahla iklan byk, panjang b'jela2 pulak tu. Panjang iklan dlm setiap sesi msti minimum 5 minit. Kdg2, citer tu actually pendek je. Tp sbb nak cukupkan masa 2 jam, diorang siarkan iklan byk2 & panjang2. Kalo citer yg 1/2 jam plak, citer baru start 2 minit, dh iklan. Then, bila dh start citer balik, 2-3 minit pastu, iklan balik. So kiranya citer tu just around 10 minutes jer, yg selebihnya tu just utk iklan je. Sbb tu aku malas nak tgk citer2 kat tv. Baek tgk wayang atau tgk CD je, xde iklan. Boleh tgk sampai habis without distraction.
2. Iklan yg disiarkan asyik2 iklan yg same je. Balik2 iklan tu. Setiap kali iklan asyik2 benda yg sama je yg dipromosikan. Mcm dh xde benda laen nk dipromote & xde iklan laen yg boleh disiarkan. Sampai aku pun boleh hafal skrip & jalan citer iklan tu.
3. Kebanyakan iklan msti menampilkan perempuan yg cantik + seksi sbg watak utama. Kalo boleh, yg rambut panjang + lurus (kononnye guna syampu Rejoice jer). Kalau iklan tu ttg produk kecantikan wanita xper jugak, boleh diterima skit. Tp yg peliknya iklan yg xde kaitan dgn produk kecantikan pun ada menampilkan watak perempuan cantik. Erm.. kecuali iklan Shieldtox (btol ke ejaan ni??), kot...
4. Kalau bukan produk kecantikan yg dipromosikan, msti ringtone + wallpaper handphone. x pun, tempat cari teman. Yg suruh sms2 tu la. Contoh: SMS ON CHAT la, ON KAWAN la... Ntah pape jer iklan camtu. Pening otak aku tengok.
Sbb nilah kdg2 aku malas nak tgk tv. Baek aku tgk citer Jepun kat CD jer. Ataupun main game ker, on9 ker. Ape2 jelah asalkan yg xde iklan2 merapu2 + merepek + ntah ape2 tu.
Saturday, September 20, 2008
>> Early Marriage
this evening i had a presentation for Parenting & Family Management class and our topic is sooo interesting - EARLY MARRIAGE... our group is supposed to propose this topic to the class... Honestly, in my own point of view, i support the idea of getting married early, very2 much... u know what, mayb u don't realize it but there's soooooooo many advantages of getting married early (i mean around 20-23), especially for those who thought that they have found their "Mr. or Mrs. Right"...
talking about this topic, i just remembered about a few of my friends (particularly my schoolmates & classmates) who are in a deep love relationship... some of them have been in a relationship for only a few years, but some others have been in a relationship for quite a long time (some of them dh b'cinta for 8 or 9 yrs, which is almost 10 years already) Then I thought something: what if in the end they are not together??? Don't u think they have wasted their youth time??? What's the purpose of being in a relationship all these while??? Have they thought about that??
Of course i'm not hoping such an ending for my friends' love story bcoz as a friend, i absolutely wish for their happiness... and i really love a few of them who are such a sweet and loving couples (examples are Mr. A and Miss A)... so it will be a waste if u and ur partner are not together in the end... Therefore, i think one of the solution for this is to get married early... bcoz the more late u get married, the more challenges and problems u'll b facing in ur relationship, which might result in a bad outcome, which is breaking up... So, i think that as u r now still in love with that person, it's not a bad idea to get married right??? I mean, get married right after u finish ur study or as soon as u got a job... At least if the relationship ends with a marriage, the relationship that u have build all these years is not wasted... even if one day u might get divorced, at least u got to live together for a while with the person that u have loved for many years... then, it's not going to be such waste... Don't u guyz think so?? hehehe...
well, i'm just xpressing my opinion on this matter since i'm still in the 'mood' of discussing it... no intention to offend anyone but if there is anyone who's offended, i really apologize for that, okay... mayb u'll think like this: "what does this Aya-san know?? She herself have never been in love before so what's her right to give advice to us??? Talking about this and that when in reality she doesn't have any idea on what she's talking about..." It's okay, u may and u can think that way about me, but i'm just giving my opinion and mayb a lil' bit of advice (perhaps) to u all, especially my friends whom i loved soooooo much... finally, i really hope my friends who have been sweet couples all these years will have a happy ending of their love story... hope ur relationship will end with a very happy marriage and be together forever, Amin... Wishing u guyz & girlz all the best... & kalo dh nk kawin jgn lupe jemput aku k...
Thursday, September 4, 2008
Cinta vs. Couple
“Saya sayangkan awak... Saya cintakan awak... I love you.... I xleh hidup tanpa you...”
Cinta mmg merupakan sesuatu yg suci kerana ia merupakan suatu anugerah drpd Allah... tetapi apabila ia disalahertikan, inilah yg menyebabkan ramai umat Islam pd zmn ini t’jebak dlm dunia p’cintaan sblm p’kahwinan, yg boleh m’bawa kpd p’zinaan...
Baru2 ni aku ada bc beberapa artikel menarik ttg cinta dr sudut pandangan Islam... and percaya atau x, aku baru tau apa sbnrnya hukum b’cinta sblm kahwin @ b’couple ni slps bc artikel2 tu... Honestly, sblom ni aku mmg xtau apa hukum b’couple dlm Islam (Ya Allah, ampunkanlah kejahilanku), and bila aku tgk org lain b’cinta, especially kwn2 aku yg masing2 dh ada pasangan, aku slalu rs jealous and t’ingin nak b’cinta jugak mcm diorang... sbb bila aku tgk diorg b’cinta, nmpk mcm best and bahagia jer... In reality mmg aku tau had p'gaulan yg dibolehkan antara lelaki & p'puan dlm Islam, so aku slalu b'angan2 & b'impikan kisah cinta "Islamic" mcm yg org lain buat... tp sygnyer xde org yg sudi nak b’couple dgn aku... *sad*... so I stay single until now.... hihihihi...
However, skrg ni aku rs b’syukur sgt2 sbb aku x prnh b’couple dan x prnh ada org yg ajak aku b’couple... *happy*... Walaupun dulu aku prnh jugak suka kat seseorg, tp aku b’syukur sgt sbb x t’jebak dlm dunia p’cintaan t’larang ni... Sbb lps bc smua artikel2 tu, aku baru dpt tau yg b’cinta sblom kahwin ni sbnrnya HARAM di sisi Islam, walaupun mungkin ianya "Islamik" di pandangan segelintir org... Nak tau kenapa??? Sbb setiap org yg b’couple ni pasti akan melakukn zina... Bila ckp ttg zina, pasti org akan bygkn hubungan intim antara seorg lelaki & seorg wanita... tp zina ni sbnrnya bukan setakat tu jer, zina sbnrnya ada byk jenis... Percaya atau x, setiap pancaindera kita boleh melakukan zina...
Ini b’dasarkn satu hadis Nabi Muhammad S.A.W yg b’bunyi:
Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Nabi S.A.W bersabda: “Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menetapkan nasib anak Adam mengenai zina. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Zina mata ialah memandang, zina lidah ialah berkata, zina tangan ialah menyentuh, zina kaki ialah melangkah, zina hati ialah keinginan dan syahwat, sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti.”
Drpd hadis ni kita dpt lihat bahawa setiap organ deria kita boleh melakukan zina... and bila setiap organ ini b’zina, dosanya adalah sm beratnya dgn org yg melakukn zina itu sendiri... Drpd mata, telinga, lidah, tgn dan kaki, semuanya boleh b’zina.... even hati pun boleh b’zina... Bahkan, zina hati adalah yg paling b’bahaya skali sbb ramai yg x sedar bhw sbnrnya hati mrk juga sdg b’zina... Pasti ramai yg t’tny2, how can hati b’zina??? The answer is as simple as this: everytime kita t’ingatkn kekasih kita, everytime kita bayangkn kecantikan atau ketampanan si dia, everytime kita rindu kat si dia & rs ingin nk b’jumpa dgn si dia, waktu tulah sbnrnya hati kita sdg b’zina...
So, bagi pasangan2 yg mengatakan bhw mereka sdg b’cinta secara ‘Islamik’ tu, adakah mrk pasti bhw mrk langsung x prnh ada perasaan rindu pd kekasih mrk?? Adakah mrk betul2 pasti bhw dlm hati mrk langsung tiada perasaan atau keinginan yg timbul apabila mrk sdg b’hubung dgn pasangan mrk?? Mungkin benar mrk x pernah b’sentuhan tp apabila mrk b’sms atau b’telefon, sbnrnya tgn yg menaip sms tu dan telinga yg m’dengar serta mulut yg b’kata tu sdg melakukan zina... So, kesimpulannya, setiap org yg b’couple x mungkin akan t’lepas dr zina...
Aku mengaku yg aku sendiri pun mungkin prnh melakukan zina, especially zina hati, sbb kita pasti akan merindui org yg kita suka walaupun tanpa apa2 hubungan... tp slps aku tau ttg smua bhgn2 zina ni and apa hukumnya, aku cepat2 b’taubat and lupakan lelaki yg prnh aku suka tu sbb aku nak elakkan diri aku dari melakukan zina tanpa aku sedari... Alhamdulillah, skrg ni aku dh berjaya lupakan lelaki tu dan t’nyata hati aku skrg ni lbih tenang dan gembira b’banding dulu...
So, di sini kita boleh lihat betapa halusnya cara syaitan menipu anak2 Adam supaya melakukan dosa sehinggakan tanpa disedari mrk sbnrnya sdg melakukan suatu dosa besar... Jd, sbg seorang Islam, marilah kita sm2 b’lindung kpd Allah agar dijauhi dr zina dan perkara2 yg boleh m’bawa kpdnya kerana perkara ini sgt dibenci oleh Allah S.W.T.
Firman Allah S.W.T dlm surah Al-Isra’ ayat 32:
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”






