ruang peribadi tempat meluah rasa, pendapat dan fikiran tentang apa saja. sama sekali bukan tempat yang boleh menjadi rujukan atau sumber maklumat yang boleh dipercayai.
HARAP MAKLUM.
.................................................
".....raihlah apa yg bermanfaat bagimu, minta tolonglah kepada Allah, dan jangan bersikap lemah....."
Showing posts with label Cinta. Show all posts
Showing posts with label Cinta. Show all posts

Tuesday, November 9, 2010

Aku Jatuh Cinta Lagi (part 2)

Assalamualaikum..

Ok, sekarang kita sambung cerita. Nak baca yang part 1 sila klik kat sini.

Hujung September 2010, mood blogging aku tetiba hilang. Blog pun aku dah tutup waktu tu. Serius memang tak ada nafsu langsung. Tapi dalam masa yang sama aku masih lagi baca blog-blog lain.

Tapi blog yang satu tu aku memang tak rajin sangat nak baca walaupun beliau dah banyak kali update. Err.. kita letak nama blog tu blog F la eh supaya tak confuse. 

Aku pun tak tau kenapa aku tak rajin nak baca blog F tu. Malas kot sebab memang confirm aku takkan faham apa yang beliau tulis. Malas nak berfikir sebenarnya, sebab tu otak lembab. hahaha..

Suatu hari aku nampak blog F ni update. Entah kenapa tetiba aku terus tergerak nak baca. So aku pun bukak la link tu, baca entry baru beliau. Lepas tu tetiba aku rasa macam nak tinggal komen pulak, sebab aku baru lepas bincang dengan seseorang berkaitan dengan isu yang beliau kemukakan tu. Kira aku masih dalam mood untuk bincang pasal topik tu la... tapi lepas tu aku terus blah dan malas nak masuk lagi.

unique and different
Beberapa hari lepas tu aku tengok beliau update lagi. Aku pun bukak nak baca. Tapi aku pelik sebab rasa macam ada kelainan pada blog beliau. Tapi aku tak peduli sangat walaupun rasa macam nak tau jugak apa yang terjadi. So aku fikir positif je lah. And aku komen jugak entry beliau, tapi tak letak link sebab blog pun dah tutup masa tu. (belum dibukak balik)

Keesokan harinya aku masuk blog beliau lagi. Sebenarnya aku nak tengok komen reply beliau je sebab kadang-kadang beliau memang rajin reply komen peminat. Tapi masa masuk blog beliau aku tengok ada kelainan lagi.

Rupa-rupanya beliau tukar cara blogging. Serius unik gila cara beliau. Cara yang mungkin tak ada orang pernah terfikir nak buat. Aku pun tinggal komen puji cara blogging beliau tu.

Lepas hari tu aku semakin rajin masuk blog beliau. Boleh dikatakan hampir setiap hari aku masuk blog beliau walaupun tak ada update. Aku baca entry beliau berulang-ulang kali. Dan kadang-kadang aku tinggalkan komen. Tapi sebagai anonymous sahaja.

Sampai sekarang aku masih rajin baca blog beliau hari-hari. And sekarang, aku dah boleh faham entry beliau  dengan hanya sekali baca je, hehehe (berlagak jap)... Tapi kadang-kadang terpaksa baca banyak kali jugak la supaya boleh betul-betul faham.

Eh, apa pulak kaitan blog dengan jatuh cinta kan?? hahaha.. 


Sebenarnya cinta yang aku maksudkan ialah blog beliau tu la. Aku dah jatuh cinta dengan blog beliau. Aku jatuh cinta dengan cara blogger tu menulis. Aku jatuh cinta dengan penulisan beliau yang kadang-kadang berbelit-belit tapi penuh makna. Aku jatuh cinta pada entry-entry beliau.

Tapi cinta aku tu setakat tu je la, tak ada lebih-lebih. Aku hanya cintakan blog dan penulisan beliau, bukan penulisnya. Tapi kalau jatuh cinta pada orangnya pun okey jugak kot.. hehe.. Sebab beliau adalah seorang yang too out of reach bagi seseorang seperti aku.

Kiranya kisah cinta ni sebenarnya cuma blog review untuk blog beliau jelah, hahaha.. Tapi ni first time tau aku buat review untuk blog orang. Dan bila aku dah bersungguh nak buat review macam ni, tu menunjukkan yang aku memang amat suka gila pada blog tu. 

Kalau korang nak tengok blog tu sila klik sini. Tapi cuma satu aku nak ingatkan, kalau korang jenis yang mudah terasa atau terlalu sensitif, atau bawah umur 18 tahun, hati-hati bila baca blog tu. Sebab mungkin ada sesetengah entry yang akan buat korang rasa tak selesa bila baca.

Dan pastikan korang dah bersedia untuk menggunakan otak dan minda korang sepenuhnya masa baca blog beliau.

Okey, sekian kisah cinta 18SX untuk hari ni. bye, wassalam... =D


*ini autopost sebab aku sedang struggle untuk last paper
wuwuwuuu

Friday, November 5, 2010

Aku Jatuh Cinta Lagi

Assalamualaikum..

Lama gila kan aku tak update blog? Haha.. sebenarnya memang aku dah tak ada mood nak menulis lagi. Plus sekarang ni dah exam so aku perlu fokus betul-betul.

Tapi aku masih lagi baca blog-blog lain, just tak tinggal jejak je sebab malas. Lagipun kalau nak tinggal jejak pun macam tak berbaloi. Kalau korang singgah balas kat blog aku pun memang tak ada apa-apa yang aku boleh hidang. Kesian la kat korang kan masuk rumah aku tapi tak ada orang....

Hari ni pun aku update sebab tengah excited pasal sesuatu. Nak tau apa benda yang aku excited sangat tu??

Sebenarnya kan.. aku kan.. aku rasa kan... aku dah jatuh cinta la. heee... Untuk kali yang keberapa entah aku pun tak tau. Tapi cinta aku kali ni lain dari sebelum-sebelumnya. Cinta aku kali ni unik dan... err.. aku pun tak tau apa perkataan yang sesuai. Lantaklah..

Nak tau siapa cinta aku tu dan macam mana aku boleh jatuh cinta?? Meh sini aku nak story..

Suatu hari yang amat membosankan dalam tahun 2010, aku menjalankan rutin harian aku dalam dunia tanpa sempadan, atau dalam bahasa mudahnya internet, dan dalam bahasa spesifiknya blogosphere. Aku berjalan-jalan tanpa kaki ke blog-blog jiran dan kawan je sebab sedara aku tak ada yang ada blog.. haha..

Dalam aku tengah syok-syok blogwalking tu, tetiba aku 'ter'singgah kat satu blog ni. Entah macam mana aku boleh 'ter'singgah aku pun tak tau. Aku rasa beliau pun agak famous jugak la dalam blogosphere ni. Sebab sebelum tu memang aku selalu nampak link blog beliau kat blog-blog lain tapi aku tak pernah ambik peduli pun.

kitten love.. :D

Blogger tu pun aku rasa rajin jugak blogwalking sebab aku selalu nampak jejak komen beliau kat blog-blog yang aku baca. Tapi beliau memang tak pernah masuk blog aku la.. confirm..!

Aku ingat lagi entry beliau masa aku first time 'ter'masuk blog dia tu. Pasal family jugak la. Beliau cerita pasal adik beliau kot kalau tak silap aku. Lepas baca entry tu aku tinggal sebijik komen, and then aku terus blah.

Lepas tu aku dah tak berapa ingat kronologinya macam mana. Aku tak ingat berapa kali aku masuk blog tu lepas tu. Sedar-sedar je aku dah follow blog beliau. Tapi cuma secara anonymous dan aku tak baca setiap entry pun. Maksudnya aku tak baca setiap kali update, tapi aku cuma baca bila aku rajin je. Tu pun jadi silent reader je.

Lama jugak la aku jadi follower senyap dan tak aktif beliau. Aku rasa sejak dari hari aku follow beliau cuma 1-2 entry je yang aku baca... hahaha.. Tapi memang tak pernah tinggal komen sebab tak tau nak komen apa.

Sebenarnya aku pun tak faham apa yang beliau tulis, sebab tu aku tak tinggal komen. Bahasa beliau terlalu tinggi bagi aku, berbunga-bunga dan berkias-kias siap. Dah la aku memang bukan jenis yang minat sastera-meraba ni.

Aiseh, dah panjang la pulak... Mesti korang pun dah malas nak baca kan.. Esok-esok la aku sambung lagi cerita ni eh.. hehehe... bye..

-to be continued-

Saturday, October 2, 2010

aku mahu mulakan hidup baru

Assalamualaikum..

Selamat Pengantin Baru kepada kalian yang baru dan akan menamatkan zaman bujang..
Kehidupan aku sebagai seorang pelajar akan berakhir tak lama lagi. Teman-teman seperjuangan semua dah sibuk fikir nak buat apa lepas ni. Kebanyakannya nak sambung buat master dan aku rasa ramai juga yang dah mula apply untuk kemasukan awal tahun depan.

Ramai yang tanya aku, lepas habis ni nak sambung belajar ke nak kerja??

Serius aku cakap, aku dah tak ada hati nak terus mengkaji ilmu keduniaan ni. Sebab aku tak tau apa yang boleh aku buat dengan ilmu tu. Kata orang tua-tua, belajar tinggi-tinggi pun, bila dah kahwin nanti jadi suri rumah jugak.

Yup, mungkin betul. Tapi bagi aku, ilmu yang aku pelajari hari ni mungkin akan berguna untuk aku dan anak-anak aku suatu hari nanti. Macam sorang kenalan aku kata, "ilmu yang kau cari tu bukan untuk suami kau, tapi untuk kau dan anak-anak kau".
Heh, kami memang selalu sependapat, ada jodoh mungkin.

Kemungkinan besar aku akan terus cari kerja. Tapi sampai saat ni aku masih tak pasti kerja macam mana yang aku nak. Aku tak tau kerja apa yang sesuai dengan jiwa aku.

Masa kecik dulu cita-cita aku nak jadi cikgu, tapi orang kata aku tak sesuai dan tak ada bakat nak jadi cikgu. Dorang kata kalau aku jadi cikgu, nanti aku kena buli oleh anak murid sebab aku lembut sangat.

Apa-apa aje lah..

Sekarang ni aku rasa aku nak cuba apply satu jawatan yang dah lama aku idam-idamkan, tapi aku tak pasti kalau ada mana-mana syarikat yang sudi ambik aku bekerja. Kalau korang tau mana-mana syarikat yang tengah ada kekosongan untuk jawatan tu, tolong bagitau aku k..

Nak tau jawatan apa??

Suri rumah sepenuh masa

Apasal korang gelak?? Weyh, aku serius lah!!

Friday, October 1, 2010

Cinta mencintai dan dicintai

Assalamualaikum..


'Cintai diri anda sendiri sebelum anda mencintai orang lain.'

Aku pasti korang pernah dengar kata-kata di atas. Dan aku pasti korang cinta dan sayangkan diri korang. Siapa tak sayang diri sendiri kan?? Tapi macam mana korang tunjukkan kasih sayang pada diri korang??

Sebenarnya kita tak perlu keluar duit pun untuk tunjukkan kasih sayang pada diri kita. Kita tak perlu beli produk-produk kecantikan atau pakaian berjenama mahal untuk tunjuk yang diri kita ni berharga. Memang la tak salah kalau nak manjakan diri sendiri. Tapi kalau tak mampu tak payah la buat semua tu.

Dulu ada seseorang pernah bagitau aku. Antara ciri-ciri orang yang mencintai dirinya ialah:

  • dia selalu cuba mencari ilmu yang baik
  • sentiasa ingin mencari rezeki yang halal
  • sentiasa berusaha memperbaiki diri
  • senang berubah apabila menerima teguran dan nasihat dari orang lain
  • mencari seseorang yang baik sebagai pendamping, sama ada sebagai kawan, sahabat, mahupun teman hidup

Orang yang mencintai dirinya sendiri adalah orang yang mencintai Allah. Dan apabila seseorang itu mencintai Allah, maka dia juga akan dicintai oleh semua makhluk Allah.

Kesimpulannya, sebelum kita cari seseorang untuk dicintai, check dulu sama ada kita dah cukup cintakan diri kita. Kalau belum cukup cintakan diri sendiri, jangan bermimpi nak dapatkan cinta dari orang lain. Sebab kalau kita sendiri pun tak sayangkan diri kita, siapa lagi yang nak sayangkan kita??

nota dari hati: aku sayangkan semua orang yang berada di sekeliling aku, dan aku kasihkan mereka yang menyayangi aku.. dan kamu juga, walaupun mungkin kamu tak tahu..

Monday, September 20, 2010

Aku perlukan penyelesaian

Assalamualaikum..


Aku nak mintak tolong sikit dari korang pembaca-pembaca yang baik hati. Aku perlukan nasihat, komen atau pendapat tentang satu masalah ni. Ni bukan masalah aku tapi masalah sorang kawan baik aku. Aku nak tolong dia, tapi aku sendiri pun tak ada pengalaman, so aku tak tau nak buat macam mana.

Korang semua lebih berpengalaman kan dalam bab cintan ni, so mesti banyak yang korang tau kan.. tolong eh.. :)

Kisahnya macam ni. 

Kawan aku ni kira alim la jugak. Baik, bijak, sopan-santun, lemah-lembut, pemalu, muka pun sedap mata memandang orang kata. Bab aurat pergaulan semua dia jaga, solat pun tak tinggal, memang jauh beza dengan aku. Maklom la dia ni anak tuan imam.

Suatu hari entah macam mana dia boleh ter'berkenalan dan ter'berkawan ngan sorang lelaki ni kat dalam satu social network.

Lepas dah agak lama kenal, entah macam mana kawan aku ni boleh tertarik kat lelaki tu. Dia kata lelaki tu baik, memahami, menghormati dia sebagai perempuan, dan macam-macam lagilah. Dia pun suka dan selesa berkawan dengan lelaki tu.

Aku pernah cakap kat dia, jangan percaya sangat kat orang. Lagipun dorang berkawan melalui sms dan chat je. Dia tu dah la agak bendul sikit kadang-kadang.

Tapi dia kata dia yakin lelaki tu memang baik dan jujur. Lagipun selama dorang berkawan dia tak nampak yang lelaki tu ada niat tak baik kat dia. Dia kata la, aku cuma tulis balik apa yang dia kata je.

Apa pun aku harap lelaki tu betul-betul la jujur berkawan dengan dia. Kesian la kan kalau orang baik macam dia dipermainkan.

Masalahnya, kawan aku cakap lelaki tu macam rasa rendah diri sangat dengan dia sebab lelaki tu sebenarnya ada sejarah yang tak berapa baik, walaupun sekarang dia dah berubah. Dari kisah-kisah yang kawan aku ceritakan, aku rasa lelaki tu memang caring sangat kat kawan aku tu. Siap bagi lagu jiwang lagi tu kat kawan aku..
tapi dia cakap kat kawan aku supaya kalau boleh cari la orang yang lebih baik daripada dia sebab dorang memang macam langit dengan bumi.

Lelaki tu tak tau yang kawan aku ni memang dah betul-betul suka kat dia. Kawan aku tu pernah cakap kat aku yang dia tak pernah kisah langsung pasal masa lalu lelaki tu. Kalau boleh dia nak sangat jadi teman hidup lelaki tu, temankan dia supaya dapat jadi lebih baik lagi. Dia nak sama-sama jadi manusia yang lebih baik bersama lelaki tu.

Serius terharu aku dengar. Macam dalam movie ayat dia. Tapi aku pun tak tau nak cakap apa, nak buat apa, so aku suruh dia sabar je la. Kalau ada jodoh dorang ada la kan, tapi kalau tak ada, sabar je la..

Rumit kan masalah dia?? Aku pun tak berapa faham kisah dorang ni sebenarnya, tapi lebih kurang macam tu la. Ni kisah benar tau, bukan main-main, bukan adaptasi dari novel atau filem walaupun bunyi macam dalam filem.

Err.. kalau korang la kan, kalau korang berada di tempat aku atau kawan aku tu, agak-agak apa yang korang akan buat?? Terus berharap? Lupakan dia? Atau... ada apa-apa cadangan?
lagu tema.. err, entah ada kaitan ke tak..
tapi ada kaitan dengan aku.. hee..
ya Allah, jika dia memang untukku, satukanlah kami dalam redhaMu..
jika dia bukan milikku, damaikanlah hatiku dengan ketentuanMu..
sesungguhnya hanya kepadaMu aku bergantung harapan..
amin~

kisah cinta jiwang tapi ganas

Assalamualaikum..

Bosan lah kehidupan sebagai pelajar semester akhir ni. Hari-hari duduk kat bilik mengadap laptop membaca blog sambil mendengar lagu. Nak update blog sendiri tak tau nak tulis apa, lagipun akhir-akhir ni aku tak ada nafsu nak membebel di sini.

Cakap pasal bosan, kalau time bosan aku suka dengar lagu. Baru-baru ni aku dengar satu lagu atas permintaan seorang kawan.. eh, err, bukan permintaan tapi.. err.. entahlah aku pun tak tau nak cakap macam mana. Lantaklah..

Lagu ni berirama slow rock dan lirik dia agak jiwang. Tapi tak lah terlalu jiwang sampai meleleh air liur dari mata macam kebanyakan lagu Malay-Indo hari ni. Ala-ala jiwang tapi ganas gitu la. Kalau korang anak kelahiran tahun 80-an, atau lebih spesifik lagi lahir sebelum 1985, mungkin pernah dengar dan kenal lagu tu.

Aku sebenarnya tak minat lagu-lagu classical rock atau pun slow rock ni. Tapi entah sejak bila aku tiba-tiba minat dengar lagu-lagu macam tu. Lagu pertama yang buat aku jatuh chentan pada irama classical rock ialah One Last Breath by Creed. Itu pun aku mula dengar dari ringtone (yang hanya ada music polyphonic) dan rasa music dia macam best. Lepas tu aku terus try cari dan download full song.

Lepas tu tak payah cerita la... terus fell in love at the first listening.

Sekarang dah ada beberapa buah lagu lagi yang aku dah mula suka dengar. Oh, adakah minat aku dah mula berubah?? Entahlah, aku pun tak tau. Dahlah, malas nak bebel panjang-panjang. Tak berapa ada mood nak membebel sekarang ni. bye..

song: Creep by Radiohead


nota sampingan: thanks for this song, aL.. I like it so much.. ^_^

Monday, August 30, 2010

lagu ni untuk kau, AL...

Assalamualaikum..

Entahlah kenapa beberapa hari ni aku rasa macam tak ada mood. Buat kerja pun macam tak ada feel. Macam lah banyak sangat kerja aku padahal hari-hari jadi burung hantu membuta dari subuh sampai maghrib. Ah, indahnya hidup dalam kebebasan macam ni..

Sekarang ni kat mana-mana pun dah sibuk pasang lagu-lagu raya. Tapi aku tak nak dengar lagu raya sebab takut 'sakit rumah' aku makin menjadi-jadi, dah la tahun ni tak balik.. cesss.. So baik aku dengar lagu jiwang. Sambil dengar lagu boleh berangan honeymoon sampai London..

Lagu ni merupakan salah satu lagu dalam soundtrack filem Ketika Cinta Bertasbih 2. ye.. citer tu memang da lama.. aku tau lah.. Tapi aku suka lagu ni sebab lirik dia sangat best dan meaningful jugak la bagi aku. Seriously I fell in luv with this song since the first time I listen to it.. Kalau korang nak tau best ke tak, try la dengar sendiri...




Melly Goeslaw - Haramkah

Haram-haramkah aku
Bila hatiku jatuh cinta
Tuhan pegangi hatiku
Biar aku tak jadi melanggar

Aku cinta pada dirinya
Cinta pada pandang pertama
Sifat manusia ada padaku
Aku bukan Tuhan

Haram-haramkah aku
Bila aku terus menantinya
Biar waktu berakhir
Bumi dan langit berantakan

Aku tetap ingin dirinya
Tak mungkin aku berdusta
Hanya Tuhan yang bisa jadikan
Yang tak mungkin menjadi mungkin

Aku hanya ingin cinta yang halal
Di mata dunia juga akhirat
Biar aku sepi aku hampa aku basi
Tuhan sayang aku

Aku hanya ingin cinta yang halal
Dengan dia tentu atas izinNya
Ketika cinta bertasbih
Tuhan beri aku cinta
Ku menanti cinta

Kepada si makhluk asing.. aku dedikasikan lagu ni khas untuk kau. Aku mintak maaf. Aku tak boleh nak tipu diri sendiri. So aku tetap akan tunggu.. Apa pun aku doakan kau sentiasa bahagia di bawah lindungan rahmat-Nya.. amin.. Selamat hari kemerdekaan, makluk asing.. eh, lupa pulak, kau bukan makhluk bumi kan..?? hee~

p/s: mood aku tengah agak gila sekarang.. maklom la bulan baru lepas mengambang.. hahaha.. err..

Thursday, August 26, 2010

Kisah Cinta pra-matang

Assalamualaikum..

Suatu petang yang dingin dan sejuk tapi damai.. Di luar hujan turun rintik-rintik. Aku bermalas-malasan di atas katil empuk bersama adik bongsu sambil bergosip pasal chenta. Budak-budak zaman sekarang, kecik-kecik lagi dah pandai bercenta.. padahal nak baligh pun lama lagi.. ish ish..

Tapi takpe lah, memandangkan aku ni kakak yang paling baik lagi sporting, jadi aku pun dengan rela hati mendengar la dengan setia kisah cinta budak bawah umur tuh..

Tetiba teringat pulak kisah cinta aku masa zaman pra-matang dulu-dulu.. Sangat lawak lah. Kisahnya begini.. waktu tu umur aku enam tahun. Eh?? Hah, betul la tu, enam tahun.. kecik lagi.. comel dan innocent.. Tapi masa aku enam belas tahun pun comel jugak.. hee..

Ok ok, aku sambung cerita..

Er.. aku mana ada kisah cinta pra-matang la untuk diceritakan. Aku kan budak baik lagi innocent, mana main cinta-cintun-conteng-conteng ni.. Dulu aku main conteng-conteng dinding je lah.. hahah.. Tak caya sudah..

Ok, sampai situ jelah kisahnya. Tammat. Sekian, terima kasih kerana membaca..

Oh ya, balik kepada cerita asal.

Bila dengar kisah budak-budak ni, aku terfikir. Dari mana la dorang ni blaja semua nih?? Kakak abang dorang dolu-dolu tak pernah pun main mainan orang dewasa ni. Tak pernah kenal pun menatang nama centa tu.. Yang kitorang tau, pergi sekolah, belajar, pergi kelas tuisyen, belajar, balik rumah pun, belajar lagi.. Sambil belajar usha-usha classmate lelaki yang comel-comel lagi berotak geliga.. Pendek kata sepanjang hidup pun dihabiskan untuk belajar.

Ya, memang sangat indah zaman kanak-kanak yang innocent seperti itu. Aku tahu. Aku dulu juga begitu. Mungkin anda tidak begitu. Tapi percayalah, ianya indah. Sebab ada si monyet comel di sana-sini untuk dichentai. Cuma aku yang tak berperasaan untuk menchentai mereka ketika itu. Nama pun innocent, mesti lah hati pun bersih suci murni sesuci minyak seri murni.. haha..

Tapi kanak-kanak sekarang?? Mereka tetap innocent secara luaran, tapi pemikiran sudah banyak dipengaruhi oleh unsur-unsur yang sangat teruk. Kesian.. kecik-kecik lagi dah dipengaruhi. Siapa yang patut disalahkan?? Tentu saja sesiapa sahaja yang anda rasa patut disalahkan. Kalau anda rasa anda yang patut disalahkan, maka andalah yang patut disalahkan.

Tapi jangan salahkan aku kerana aku tak bersalah. Aku cuma menulis blog.

Naseb baek la adik-adik aku tak terpengaruh sangat. Mereka beruntung sebab ada kakak macam aku yang garang dan suka marah-marah serta kuat membuli tapi tetap comel dan penyayang. Oh ya, aku memang suka membuli mereka. Itu salah satu hobi aku semasa di rumah. Bagi aku, buli-membuli adalah tanda kasih sayang aku yang tak terhingga terhadap mereka.. haha.. (prinsip apa kah??)


Aku pasti korang pun sama. Tipu kalau tak pernah buli adik. Kecuali lah kalau korang tak ada adik. Tu yang buli orang lain tu. Kerana kasih sayang yang ada tidak dapat disalurkan di tempat yang betul. Atau mungkin memang tak ada kasih sayang untuk disalurkan. Maka berlakulah kes-kes buli melampau seperti yang dilaporkan di media-media.

Eh, sorry terkeluar tajuk. Jom sambung balik.

Sepanjang adik aku bercerita, aku cuma diam mendengar sambil tersenyum dan kadang-kadang ketawa. Tersenyum lagi. Ketawa lagi. Dan berfikir. Tinggi sungguh imaginasi seorang kanak-kanak. Oh, betapa indahnya kehidupan sebagai seorang kanak-kanak. Boleh berimaginasi setinggi-tingginya tanpa memikirkan apa-apa. Kemudian aku tersenyum lagi.

Selesai je beliau bercerita, aku kata, "Dah habis cerita kan?? Jom kita buat kerja sekolah!" tanpa mengulas apa-apa pun pasal kisah cinta beliau.

Perlu ke nak ulas?? Ingat aku pengulas berita ke rajin sangat nak ulas pasal kisah chenta budak-budak?? Lagipun aku hanya menganggap kisah beliau sebagai kisah khayalan kanak-kanak sahaja dan aku hanya mendengarnya untuk menghiburkan hati.

Ok aku pun tak tau apa motif post ni sebenarnya. Tadi rasa macam nak cerita pasal benda lain, tapi terr melencong pulak..Baru lepas habis exam petang tadi, so masih belum dapat fokus untuk berfikiran waras. urgh.. apa la aku merapu nih!

p/s: Jom buat kerja sekolah rumah (house chores)! bajet rajin sebab dah abis exam.. hahah..

Monday, August 2, 2010

Dah nak kahwin dah ke??

Assalamualaikum..

Baru-baru ni aku jenguk-jenguk profile kawan-kawan lama kat Facebook. Maklom la dah lama tak dengar berita, nak jugak tau perkembangan semasa diorang. Selalunya aku memang jarang online kat fb, kalau online pun memang sekejap je, kadang-kadang update status je lepas tu offline terus, malas nak online lama-lama.. Sebab tu aku kurang tau perkembangan cerita diorang.. haha.. Tapi hari tu demam apa entah, tetiba je rajin nak view profile semua orang.

Masa tengah sibuk tengok-tengok profile orang tu barulah aku dapat tau yang salah sorang bekas senior aku baru je kahwin hujung minggu lepas. Dan yang bestnya hari yang dia kahwin tu adalah birthday dia.. best kan?? Memang betul-betul hari bersejarah dalam hidup la macam tu.. huhu.. Tahniah ye bro, walaupun aku memang confirm kamu tak kenal aku.. Tapi aku pasti aku memang kenal kamu sebab dari masa sekolah sampailah ke universiti kita belajar kat tempat yang sama. Dan aku memang kenal semua senior aku masa sekolah dulu walaupun diorang semua tak kenal aku, hehe..

Cakap pasal kahwin ni, ramai jugak member-member aku masa sekolah dulu yang dah planning nak kahwin, nak bertunang. Yang dah kahwin pun aku rasa ramai jugak, dah ada anak comel lagi, jeles aku tengok. Paling kurang pun mesti ada yang dah berfikir secara serius untuk kahwin. Even junior aku masa sekolah pun ada yang dah kahwin jugak kot. Pendek kata semua dah ada pasangan masing-masing. Nampaknya aku sorang je la yang masih ketinggalan jauh di belakang, huhu..

Aku nak kahwin jugak boleh tak..?? hihi..

Tak lama lagi turn aku la pulak join the club, tapi entah bila la 'tak lama lagi' tu nak sampai, aku pun tak tau la. Mungkin tahun depan, atau 2 tahun lagi, atau 5 tahun lagi, wallahu a'lam. Setakat ni sorang lelaki pun aku tak pernah kenal, ni nak cakap pasal kahwin pulak.. adoi, berangan je lebih.. haha..

Buat masa ni aku masih sorang dan sendiri, tapi aku tetap gembira dan bersyukur dengan kehidupan aku sekarang. Aku akui kadang-kadang memang rasa jeles jugak bila tengok ada member yang dah bahagia dengan pasangan masing-masing, tapi apakan daya, rezekiku belum tiba. Lagipun rasanya aku masih belum terlalu tua untuk terlalu memikirkan soal tu. Dan mungkin juga aku belum cukup bersedia untuk memikul tanggungjawab tu. Tapi apa-apa pun, aku yakin jodoh dan pertemuan di tangan Allah. Kalau dah sampai jodoh tu insyaAllah akan kahwin jugak la satu hari nanti.

Kadang-kadang bila tengok member-member yang dah bertunang, dah kahwin, dah dapat anak, aku rasa macam tak percaya. Tak percaya yang diorang dah kahwin, tak percaya yang diorang dah ada anak, tak percaya yang sebenarnya banyak masa dah berlalu, tak percaya yang kitorang sekarang dah dewasa.

Aku rasa macam baru semalam kitorang melalui alam persekolahan. Aku rasa macam kitorang ni masih lagi budak-budak sekolah yang mentah, serabai dan comot tapi comel (ke aku sorang je yang rasa macam tu sebab aku yang masih mentah?? ahaks..). Tapi hakikatnya semalam itu sebenarnya adalah 8 tahun yang lalu. Dan kenyataannya hari ni semua dah dewasa dan dah matang. Masing-masing dah layak nak jadi isteri orang, dan jadi mak bapak orang (kecuali aku.. kot..).


Tetiba teringat pulak kat satu peristiwa yang berlaku masa cuti semester hari tu. Petang tu aku tengah dok lepak-lepak bersantai dengan famili, tetiba abah aku tanya, "Aya, dah ada pilihan ke?" Aku pun macam.. erk?? Pilihan?? Pilihan apa pulak ni?? Tetiba je cakap pasal pilihan?? Abah pulak macam tau-tau je yang aku tengah blur, so dia tanya la lagi, "Dah ada teman istimewa ke??" Ooh, pilihan tu rupanya.. dalam hati aku terfikir, aish, apasal pulak tetiba je abah tanya soalan cepu emas ni kat aku?? Dah ada calon untuk aku ke?? Tapi aku jawab la jugak, "Takde lagi bah, kalau setakat kawan biasa tu adalah sorang dua.." lepas tu dalam hati aku sambung.. '..kalau abah nak pilihkan untuk Aya, apa salahnya.. hehe..' biasalah aku kan anak yang baik, seorang anak yang baik mesti la nak ikut cakap mak bapak kan?? Tapi lepas tu abah dah takde cakap apa-apa lagi, so aku pun tutup topik jugak la, walaupun dalam hati nak jugak tau, manalah tau kot-kot abah dah ada calon pilihan untuk aku ke.. ada chance la aku akan kahwin terus lepas habis belajar ni nanti.. =P

**(p/s: dialog terpaksa diubahsuai sedikit untuk disesuaikan dengan keadaan, terima kasih..)
 

Friday, July 30, 2010

Kenapa tak confess??

Assalamualaikum..

Aku ada satu persoalan yang dah agak lama jugak bermain dalam minda aku ni. Aku tak faham, kenapa ada orang yang tak berani meluahkan perasaan sendiri?? Terutamanya lelaki la. Kalau orang perempuan tu aku faham la, mungkin mereka malu, biasalah perempuan kan memang dilahirkan dengan sifat malu. Tapi kalau lelaki yang tak berani luahkan perasaan, apa pulak sebabnya?? Malu jugak?? Atau terlalu ego?? Atau pengecut, takut kena reject??

Aku bukan nak mengata atau kutuk siapa-siapa, tapi aku memang agak pelik dan tak faham dengan sesetengah orang terutamanya lelaki yang sangat suka pendam perasaan lama-lama walaupun dia memang betul-betul sukakan seseorang gadis tu. Lepas tu bila si gadis yang disukai dan diminati tu dah bagi respon positif pun, si lelaki masih tak nak luahkan apa yang dia rasa. Entah apa yang dia tunggu. Takkan nak tunggu perempuan jugak yang mulakan dulu kot?? Memang la tak salah kalau perempuan mulakan dulu, tapi kan lebih manis dan elok kalau lelaki yang mulakan dulu?? Baru nampak gentleman kan??

salah satu cara confession.. =P

Sesetengah lelaki pulak ada yang berundur sebelum berperang. Konon-konon takut di'reject' oleh si pujaan hati walaupun semua orang tahu dan dah memang terlalu obvious yang dia dah terlalu minat, sayang, dan cinta gila kat perempuan tu. Bila ditanya kenapa surrrender, jawapan-jawapan klise yang mereka bagi antaranya: "dia terlalu baik bagi aku.." "tak mungkin la dia nak kat aku ni.." "aku dengan dia macam langit dengan bumi.." and whatsoever la~ padahal mereka belum mencuba nasib pun.

Come on la guys, you haven't even tried yet you are so confident that they'll reject you. Kalau korang betul-betul serius, apa salahnya mencuba, at least kalau kena reject pun korang tau yang korang dah berusaha, betul tak..?? Try to think positive man.. Kalau korang asyik fikir yang negatif je, awal-awal lagi dah fikir negatif, of course negatif jugak la keputusan yang korang dapat..

Sebagai seorang wanita, aku nak share la sesuatu yang mungkin sesetengah lelaki masih belum tahu atau belum sedar.. Girls like it when guys start it first. Lelaki yang berani memulakan langkah pertama dianggap sebagai lelaki yang berani dan berkeyakinan, di samping kelihatan lebih gentleman dan menawan di mata wanita (tak percaya cuba tanya kawan-kawan perempuan korang). You got a merit just like that..

Aku teringat kat satu drama Jepun yang tajuknya Proposal Daisakusen. Siapa pernah tengok taulah macam mana kecewa dan menyesalnya Ken bila Rei kahwin dengan Tetsuya. Itulah yang terjadi bila seorang lelaki tak berani untuk luahkan perasaan dan memulakan langkah pertama. Last-last cuma dapat tengok dari tepi je si gadis pujaan hati kahwin dengan orang lain, padan muka dia..!! Nasib baik dalam cerita tu Ken boleh back to the past dan adjust balik semua yang dah berlaku. Tapi dalam real life ni korang ingat dapat ke buat macam tu jugak?? Tak ada maknanya.. sekali dah terlepas tu memang terlepas la sampai bila-bila..

kalau dah pemalu sangat, confess dalam bentuk surat atau sms pun okey jugak.. =)

Aku bagi satu lagi contoh situasi:  
Dua orang lelaki, Encik A dan Encik Z minat kat Cik F pada masa yang sama. Cik F dah bagi hint dan respon yang amat positif pada Encik A, tapi Encik A masih tak berani nak luahkan perasaan dia. Masih bermain tarik tali whatsoever, entah apa yang dia tunggu pun aku tak tau.. konon-konon nak tunggu masa yang sesuai la apa la.. Encik Z pulak, Cik F tak berapa minat, tapi Encik Z berani luahkan perasaan dia secara terus-terang dan jujur. Korang rasa siapa yang akan Cik F pilih, Encik A ke Encik Z?? Siapa yang kelihatan lebih bersungguh-sungguh untuk mendapatkan Cik F dalam situasi ni??

Aku tak tau la girls lain macam mana, tapi kalau aku di tempat Cik F, confirm aku akan pilih Encik Z sebab aku memang lebih suka lelaki yang berani luahkan perasaan mereka dengan jujur berbanding mereka yang menyerah sebelum mencuba.

So, guys out there, jangan cepat menyerah. Kalau korang betul-betul nakkan sesuatu, atau dalam hal ni, seseorang, cuba dapatkan dia. Kalau dah cuba tapi kena reject jugak, anggap jelah dia bukan jodoh korang. Jangan sampai korang menyesal bila nanti gadis pujaan hati korang kahwin dengan orang lain disebabkan sikap pengecut korang tu, sedangkan gadis tu sebenarnya pernah ada perasaan pada korang. Fikir-fikirkanlah ye.. Adios.. salam.. =)

Tuesday, March 30, 2010

Fallin' for You


dah lama tak post pasal lagu.. so hari ni aku nak post lagu Falling For You nyanyian Colbie Caillat.. actually aku taklah suka sangat lagu ni, tapi dalam keadaan sekarang, aku rasa lagu ni memang bertepatan dengan situasi yang aku sedang alami.. so, just enjoy it..


Falling for You by Colbie Caillat

I don’t know
But I think I maybe
Fallin’ for you
Dropping so quickly
Maybe I should keep this to myself
Waiting ’til I know you better

I am trying not to tell you
But I want to
I’m scared of what you’ll say
So I’m hiding what I’m feeling
But I’m tired of
Holding this inside my head

I’ve been spending all my time
Just thinking about you
I don’t know what to do
I think I’m fallin’ for you
I’ve been waiting all my life
And now I found you
I don’t know what to do
I think I’m fallin’ for you
I’m fallin’ for you

As I’m standing here
And you hold my hand
Pull me towards you
And we start to dance

All around us
I see nobody
Here in silence
It’s just you and me

I’m trying not to tell you
But I want to
I’m scared of what you’ll say
So I’m hiding what I’m feeling
But I’m tired of
Holding this inside my head

I’ve been spending all my time
Just thinking about you
I don’t know what to do
I think I’m fallin’ for you
I’ve been waiting all my life
And now I found you
I don’t know what to do
I think I’m fallin’ for you
I’m fallin’ for you

Oh I just can’t take it
My heart is racing
The emotions keep spinning out

I’ve been spending all my time
Just thinking about you
I don’t know what to do
I think I’m fallin’ for you
I’ve been waiting all my life
And now I found you
I don’t know what to do
I think I’m fallin’ for you
I’m fallin’ for you

I can’t stop thinking about it
I want you all around me
And now I just can’t hide it
I think I’m fallin’ for you
I'm fallin' for you



Saturday, March 20, 2010

i'm falling.. not failing..

Assalamualaikum..

actually ada banyak benda yg aku nak bebel kat sini.. tapi disebabkan kesibukan yg memang x boleh nak dielakkan, dan ditambah lagi dengan kurangnya mood untuk menaip, maka blog ni pun terbiar macam tu je.. kesian kau blog..

sekarang ni nak kata free tu xdelah free sangat pun sebab masih dalam proses nak siapkan thesis.. fyp pun macam tak berapa nak settle lagi.. x lama lagi pulak dah nak exam.. tapi memandangkan sekarang ni aku tengah dalam mood untuk menaip, so aku nak update jugak la blog ni..

Friday, March 12, 2010

"..is it really just another crush??.."


i think i had another crush.. again.. this time on someone i've never met, and i've never known.. don't even know who he is.. don't even know how he looks like.. and we've just known each other for a few weeks, just via the web.. (am i really that easy to be attracted to other people?? *sigh*)

it feels quite weird to have a crush on someone which we don't even know like that.. just like that.. but it's true.. and it's happening.. well, it's just a crush, right?? so it could just be anyone, anytime, anywhere.. (i thought so.. but ain't that true??) anyway, sumtimes i think i AM a weird girl.. (coz sumtimes i don't even understand myself..)

actually i don't know exactly why am i attracted to this guy.. well, he's not the type yg baik or alim sgt pun.. just biasa2 je la kot.. but i think he's a really nice guy.. i mean realllllyy niceeee.. and i mean it, really.. (erm.. at least for me la..) i don't know why i thought so but that's what i thought of him after knowing him for about 3 weeks.. (yeah, i know.. maybe it's too soon for such a conclusion.. but we did spent a lot of times together during that period u know..)


by the way, just one thing for sure -- this time the feeling is quite different from any other crush(es) i've ever had before.. don't know how to describe it, but it just felt.. different.. (never felt this kinda crush before..) but i kinda like it, and it makes me really happy all the time.. even though sumtimes i can feel that it's also killing me..

hmm... "..is it really just another crush??.." who knows..??

p/s: sometimes something that happened so suddenly and unexpectedly can change your life abruptly and completely..

Friday, February 26, 2010

Nota: Khas buat kekasihku..

Assalamualaikum.. slamat ari jumaat.. dah solat jumaat ke korg2 smua ni?? hehehe.. =P

post ni ditujukan khas utk smua pembaca2 blog aku yg rasa diri korg lelaki, especially yg ada someone spesel tu.. hehe.. harap2 korg leh fikir2, renung2, dan muhasabah diri lpas baca entri ni.. saper2 yg rasa diri korg ppuan pun sama gak.. fikir2, renung2, dan.. err.. amal2kan?? err.. pape jelah.. yg pnting sama2 la kita ambik iktibar dari surat cinta ni ye.. termasuk la diri aku sendiri.. hehe.. =P


 Secebis warkah dari seorang Hawa buat kekasihnya, Adam..
Assalamualaikum..
Wahai kekasihku Adam, baca dan renungkanlah apa yg ingin ku perkatakan di sini..

Adam...
Sekiranya kamu mencintai aku, maka cintailah aku kerana siapa diriku dan kerana agama yg ada padaku..
bukan kerana kecantikan dan keindahan yg ada padaku semata-mata..
jika kamu menyayangi diriku, maka sayangilah aku setulus hatimu dengan mengharapkan keredhaan dari Allah..
apabila kamu berkata-kata kepadaku, hiasilah setiap bicaramu dengan kata-kata nasihat dan kebenaran..
bukan dengan janji-janji manis yg palsu belaka..
Adam...
janganlah sekali-kali kamu menjadikan aku sebagai tempat untuk melampiaskan nafsumu semata-mata..
sebaliknya jadikanlah aku sebagai seorang sahabat terbaikmu yang boleh kamu kongsikan apa sahaja..
dan bimbinglah diriku dalam setiap arah kehidupanku..
kerana tanpa bimbingan darimu, maka akan tersesatlah aku dalam arus dunia yg menyesatkan ini..

Oleh itu wahai Adam..
aku mohon kepadamu..
lengkapkanlah dirimu dengan ilmu yg cukup..
hiasilah peribadimu dgn akhlak yg mulia..
agar dirimu dapat menyunting mawar ini..
dan membina sebuah mahligai yg bahagia..
seterusnya memimpin tanganku ke syurga suatu hari nanti..
Ketahuilah wahai Adam...
sesungguhnya aku amat mengharapkan dirimu untuk menjadi teman dalam hidupku..
sebagai pembimbing kehidupanku di dunia ini..
juga sebagai pendamping kehidupanku di akhirat kelak..
Ku harap kau mengerti, wahai Adam...
- tulus dari hati, kekasihmu, Hawa -
honestly, aku rasa tersentuh baca surat cinta ni.. agak2 korg la kan, ada lagi ke lelaki yg mcm si Hawa ni idamkan dlm dunia ni ek?? n ada lagi ke ppuan yg mcm si Hawa ni?? ke dah x wujud lg dah?? maklom la zaman skrg ni mcm dh makin susah je nk cari pasangan yg bercinta kerana agama.. yg bercinta utk mendptkan keredhaan Allah..
dari apa yg aku tengok n perhatikan, skrg ni ramai org yg bercinta ikut nafsu, smpai kdg2 lupa dunia, lupa agama.. tapi aku yakin, masih ada lagi org yg tau apa maksud cinta sebenarnya, yg tau konsep cinta dlm erti kata sebenar2nya, dan yg tau menjaga kesucian cinta itu.. walaupun mungkin satu dalam seribu, atau mungkin satu dalam sejuta.. wallahu a'lam..
well, anyway, x smua org sempurna.. nobody's perfect.. but we can always improve ourselves to be a better person, right?? so, jgn jadikan sifat manusia yg x sempurna sbg alasan.. kalau dah tau diri x sempurna, why not we improve utk cuba jadi yg terbaik?? kan tu lbih baik drpd kita duduk diam dan membiarkan ketidaksempurnaan diri tu menguasai diri??
okey, dah.. x nak membebel panjang2, nanti ada pulak org yg terasa & kutuk2 aku macam2.. lantak la kalau korg nak kutuk pun.. i'm just expressing what i feel, xde niat pun nak sindir2 or kenakan org.. tp kalau ada jugak yg terasa, aku mintak maaf awal2.. no hard feelings, no heart feelings.. peace no war.. okey??
wallahu a'lam.. wassalam..

Friday, February 12, 2010

kisah ttg kekasih hati aku

Assalamualaikum...

kekasih hati aku ni bkn la spe2 yg famous, terkenal lg glamor pown.. biase2 jer, sme mcm aku gak la.. aku mula knal dye around 2 years back (lbih kurang la..) mse 2 tgh jln2 kat shopping complex ngan abg aku, then t'jumpe ngan si dia nih kat satu kdai.. (mcm mne leh knal tu rahsia kerajaan la..) time 2 of coz xde pape prasaan lg kat dye.. ye la, bru jumpe kan..

then lpas bbrp hari aku ngan dye mula rapat sket.. kitorg slalu la jugak b'sme2.. sbb dye mmg best lg 'sporting'.. aku mmg slalu gler bkepit ngan dye..

lau aku boring dye la penghibur ati aku.. lau aku tension ke ape ke, slalu gak la aku luahkan prasaan aku kat dye.. dye kira leh jadi tman baek aku la.. slalu je ade ngan aku time aku happy ke sedih ke.. skali pun dye x pnah mrungut..

n mayb sbb dye x prnah merungut tu la aku mcm take it for granted.. aku x peduli sgt klau dye pnat ke, ltih ke.. yg penting dye ade di sisi aku n leh tman aku time aku boring.. (selfish kan aku ni..?? huhuhu..)

then one day, dlm thn 2009, tetibe kekasih hati aku tu jatuh sakit plak.. mayb sbb t'lalu kurang rehat kowt, aku pun xtau.. serius gak la penyakit dye, sampai xleh nk bangun.. (snang ckap, dye koma la sbb pnyakit tu..) so aku ngan dye pun t'pisah la wat sementara waktu.. cdih 2 mmg la cdih tp xleh nk wt ape la kan.. hnya mampu tngok je keadaan dye n b'doa je supaya dye cpat sembuh..

time dye xde tu aku mmg rasa boring gler.. slalu jer rasa tension sbb dh xde tmpat nk luah prasaan.. mmg rasa mcm kehilangan sesuatu gak la.. time tu la bru aku menyesal sbb x jaga dye baek2.. x peduli ttg kebajikan dye.. etc..

nak dijadikan cerita, penyakit kekasih aku tu b'panjangan smpai la b'bulan2.. n dlm tempoh tu aku ade gak cari tmpat laen utk mereleasekan prasaan aku.. aku try cri kwn laen, tp mmg xde yg mcm dye.. dye mmg the only one lam ati aku.. T_T

then after a few months (rsenye dkat half a year gak la kowt..) aku dpt berita yg kekasih aku 2 dh baik.. alhamdulillah, dye dh sembuh dh.. time tu aku mmg happy gler x t'kata la.. mmg excited gler.. nk dipendekkan citer, skrg ni aku ngan dye dh b'sama balik dh.. n aku dh b'janji ngan diri aku yg aku xkan sia2kan dye lg.. aku akan jaga dye, take care of him, sebaik mungkin..

klau korang nk tau, nme kekasih aku tu Mr. A.. eh tak, aku jer yg panggil dye mcm 2.. kira nme manje la.. full name dye korg nk tau tak..?? nme dye sbnrnye ialah.. Acer Aspire 4520.. laptop aku yg sgt ku syg.. hahahaha...

*moral of the story: sayangilah & hargailah stiap yg anda miliki sblum ia pergi dari kita krna jika tidak kita akan menyesal apabila terasa kehilangannya suatu saat nanti..

haha.. peace.. =P

Monday, May 4, 2009

~ The Feeling of Falling in Love ~

huhu.. lama sudah aku x update blog ni..
bz sgt okey.. dan sgt2 penat + letih gak..
smpaikan xde masa nk update blog walaupun tgn nih rasa gatal sgt nk menaip dan fikiran pun dah penuh dgn mcm2 kisah + cerita + idea yg dah sekian lama t'simpan + t'peram dalam otak.. huhu~

okeylah.. cukuplah mengarut tu..
b'balik kpd tajuk utama entri ini..

iaitu.. perasaan jatuh cinta..
walaupun tajuk tu dlm english tp aku nk tulis dlm bm sbb malas nk translate2.. boleh?? hehe~

sebnrnya aku just nk tau pndpt korg.. dlm fikiran korg la kan, camner ek perasaan jatuh cinta tu?? adakah spt yg digambarkn dlm novel2 cinta romantik di mana seseorg tu asyik t'fikir & t'ingat ttg si dia.. kalau x berjumpa sehari mula la rasa resah, gelisah.. dan bila berjumpa & bertentang mata pulak, hati akan rasa berdebar2 mcm nk pecah..

aku tanya pndpt korg ni sbb aku sendiri pun x pernah jatuh cinta sblom ni.. so, aku nk tau pndpt atau mungkin pengalaman korg yg dh pernah jatuh cinta tu ttg perkara ni.. saje jer nk share2 pndpt, x salah kan?? =)

okey, mungkin tipu kalau aku cakap yg aku x pernah jatuh cinta langsung.. ya, aku mengaku yg mungkin aku mmg pernah jatuh cinta.. mungkin dulu aku pernah jatuh cinta pd seseorg atau mungkin skrg ni pun aku sedang jatuh cinta tp aku x sedar yg aku dh jatuh cinta.. logik x kalau aku cakap mcm tu??

hmm, sblom korg bg pndpt korg, aku nk bg pndpt aku dulu.. pd pndpt aku la kan, perasaan bila jatuh cinta ni susah untuk digambarkan, sama ada dgn kata2, dgn gambar, mahupun dgn bahasa isyarat.. org putih cakap, 'indescribable'.. so, senang cakap, jatuh cinta adalah perasaan yg sukar digambarkan & hanya boleh dirasa apabila kita melaluinya..

lebih kurang mcm angin kot.. x boleh dilihat, x dpt digambarkan, tetapi hanya boleh dirasa & dinikmati apabila ia bertiup.. dan bila ianya bertiup, kita akan rasa segar, nyaman, etc.. macam tu jugaklah dgn cinta.. seseorg hanya akan dpt menikmati keindahan cinta apabila 'angin cinta' tu bertiup.. dan bila cinta mula 'bertiup', seseorg akan rasa gembira, bahagia & so on..

betul ke?? ntah, aku pun xpasti.. tu cuma pndpt aku jer.. seorg yg x berpengalaman dlm hal2 mcm ni.. kalau ada pengalaman pun drpd novel2 yg aku pernah baca je la.. x pernah betul2 mengalaminya.. haha..

so.. that's what i thought ttg perasaan jatuh cinta.. korg pulak mcm maner?? adakah pndpt korg sama dgn pndpt aku?? ataupun korg ada pandangan tersendiri ttg perkara ni??

Wednesday, March 11, 2009

Kisah Aku dan Dia

Kisah Aku Dan Dia

di saat aku kesepian

di kala diri keseorangan

dia muncul mengubah segalanya


renungan dan tatapannya

senyuman juga tawa riangnya

membuatkan aku gembira

membuatkan aku tenggelam dalam alam fantasiku


tanpa sedar

aku mula menyayanginya

aku mula merinduinya

sehingga kulupa siapa diri ini

kulupa segala perbezaan yang ada

antara aku dan dia


aku dan dia

seperti gunung dan lautan

bagai langit dengan bumi

yang takkan mungkin bersatu

walau seribu tahun berlalu


ingin rasanya aku lari

ingin sahaja aku pergi membawa diri

jauh dari dia

juga dari segala kenangan tentangnya


namun semakin ku ingin pergi

semakin dia hampir denganku

semakin ku ingin menjauh

semakin dekat dia denganku

semakin hampir jarak yang memisahkan

aku dan dia


kini aku buntu

aku semakin keliru

apakah harus aku kembali

atau perlukah aku terus pergi?

-sumber: dirahsiakan-

Thursday, February 19, 2009

Benda paling childish, stupid, dan ntah apa2...

yg pernah aku buat dlm hidup aku ialah mengharapkan org yg aku suka pujuk aku yg tgh merajuk walaupun aku tau kawan aku tu x suka kat aku.. peristiwa tu happened a few yrs ago, tyme aku baru abis spm.. citernye camni..

mlm tu klas kitorang wat jamuan kecil2-an kat dataran skolah, kononnya jamuan perpisahan la sbb ptg tu last paper spm.. segalanya bermula bila sorang clasmate aku tu, which is org yg aku suka masa tu, cakap sumthing ttg aku kat dpn sumer org.. xdela ramai sgt pun classmates yg dtg time tu, x smpai 10 org je pon sbnrnya.. and lpas die ckp camtu aku trus jadi cam merajuk (konon-kononnye la).. x nak makan, x nak bergembira and x nak wat pape pon walupun potluck yg bebudak harian bawak mlm tu nmpk cam sedap gler.. sbnrnya aku bukannya btul2 merajuk pon.. in fact, aku x marah atau merajuk langsung pun dgn kawan aku tu.. tp kawan aku tu ingat mood aku berubah sbb aku merajuk & marah sbb dier cakap camtu.. aku tau niat dier sbnrnya nak mengusik aku jer sbb dier mmg org yg suka mengusik, and aku mmg agak tersipu2 skit dgn usikan dier tu.. tp perasaan tu kejap jer, lpas tu aku mmg dh okey dh.. yg nampak cam bad mood tu sbnrnya ada sbb laen..

actually aku x nak makan mlm tu sbb aku masih kenyang lg.. ptg tu lpas abis jer paper bio 3, kitorang (member2 asrama aku) g makan kat luar, pekena roti canai beberapa keping.. so mlm tu perut aku masih kenyang lg, maklom la perut kecik kan.. lagipun, mood aku mlm tu x brapa nak baek sgt sbb sesuatu perubahan yg baru berlaku pd aku ptg tu.. senang citer emosi aku x brapa stabil sgt disebabkan oleh perubahan yg berlaku tu la.. sbb tu la aku mcm xde mood nak bergembira sgt mlm tu..

then bila kawan aku tu 'ter'usik aku and tgk aku mcm bad mood jer, dier pon rasa bersalah la.. dier ingat aku jadi bad mood sbb dier.. so sbg seorang yg gentleman dier pun cuba pujuk aku.. a few times gak la dier cuba pujuk tp bila mood aku masih camtu gak, last2 dier pun dh malas la nk layan kot.. dh org xnak dipujuk kan, biarlah.. lpas tu aku pun balik, awal skit dari dorang yg len sbb rasa x sedap badan..

actually, sumwher dlm hati aku waktu tu, aku macam berharap sgt-sgt-sgt yg kawan aku tu akan pujuk aku lg.. kalo boleh smpai aku okey and happy balik.. bila ingat balik peristiwa tu, aku rasa cam aku ni sgt gedik dan mengada2.. rasa cam 'hidung x mancung pipi tersorong2'.. yelah, aku dh lama tau yg dier dh ade awek yg dier syg sgt2 and aku tau jugak yg selama tu dier just anggap aku clasmate jer, walopun mungkin dier mmg dh tau yg aku suka sgt kat dier.. tp aku still nak mengharapkn lbih2.. x ke mengada2 namanya tu??

tp kan, bila aku fikir2 balik, aku rasa perasaan aku mlm tu pasti ada kaitan dgn perubahan besar yg aku alami hari tu.. kalau aku x alami perubahan tu, mungkin aku xkan berharap lbih2 camtu kan??

pape pun, smua tu dh jadi sejarah and mungkin gak kenangan yg terindah lam hidup aku.. skrg ni aku dh xde perasaan lg utk org tu and dier dh aku anggap sbg kawan jer.. kpd org yg berkenaan, kalo ko baca entri ni and terasa yg ko lah org yg aku maksudkan (tapi aku rasa org tu takkan baca blog ni pun, hehe), thanks byk2 sbb sudi berkwn ngan aku walopun aku ni kdg2 mengada2 sgt ngan ko.. and sory berjuta2 tan kalo aku ade wat salah kat ko.. 0-0 okey?? aku doakan ko sentiasa bahagia ngan 'dia' forever, amin... hehe.. :P

Sunday, February 1, 2009

~ My First Crush or First Love or Puppy Love?? ~

The very first time in my life I ever had a crush on someone was back when I was 13. Before that, I’ve never ever had even a tiny bit of feelings towards a guy. But it changed after I got to know someone when I was in Form 3. He was a senior of me, Form 5 at that time, but we actually had almost 4 years age gap (considering the difference in year and month of our birthdate). That guy was a famous one and he was very popular among the girls especially. Everyone at school knew him and talked about him so I always heard his name being mentioned by my friends lots of times. But I was just a lower, ordinary, shy girl who didn’t even know anybody around me except my classmates, so even that guy was as popular as an actor, I didn’t even had an idea on how he looks like.

School Sports Day 2002 – that’s the event where I get to know the first guy of my life for the first time. I was just looking for any interesting match to enjoy when I heard his name being shouted by the audience, so I joined the crowd to see. There he was, jumping beautifully on the field. He was indeed a very good-looking guy with a very charming look in his eyes and a very sweet smile on his face. He participated in the high-jump and in fact, he was representing our team, my team, so, as a loyal member of the team, I joined everyone in supporting him. I was undeniably impressed by his jumping skills but I’m not sure if I have started liking him at that moment. (Doesn’t this sound like Hanakimi where the hero is a high-jump athlete?? Haha...)

But the sure thing is: a few months after that, I suddenly realized that I was already deeply and crazily admiring and liking him. And I even gave him a nickname – Smiley – bcoz he loves to smile and he has such a sweet smile which can make a girl like me melts, haha… (but I’m not sure if that kind of feeling and craziness could be called as love though...)

And so it appears that the guy was the head prefect and also a BADAR as well as a pengawas asrama… sounds like a perfect guy huh?? Well, he IS a perfect guy in my eyes… Unfortunately, one day, I heard an unpleasant rumor about him which caused him to be dismissed from being the head prefect. I had no idea if the rumors were true but I never believed what people said about him and until this very moment, I truly believed with all my heart that he had actually voluntarily resigned and gave his position to someone else because only by doing that will he be able to prove that he’s not at guilt. For me, he has such a good heart although I’ve only seen and watch him from the distance.

Now, after 7 years, I can still remember him exactly and I can still remember all the crazy things that I did at that time. I'd wait for him to come to school by watching the corridor that he usually took; watch him as he passed my class to go to the hall for the weekly assembly; and predict what color of baju Melayu would he wear to prep class and got all excited if my predictions was correct. Every time I thought about those things, I’ll laugh on myself on the craziness and stupidity of the things that I’ve done… they’re so immature and childish that I feel so embarrassed of myself by just thinking about it… Luckily that guy has never known about my feelings or even aware of my existence, so he’ll never know about what I did, hahaha…

Right now, I don’t know where he is and what he’s doing (I think he might have been working somewhere right now) but everything about him will always remain in my heart and my memories. I’ll keep these memories forever bcoz it’s the best memory I’ve ever had. I’ve never ever had the same feelings towards anyone else after him. Although there might be somebody that I like right now, the feeling was completely different from those that I've felt for him before. After all, it’s my first crush right??

Friday, January 30, 2009

~ Sky of Love ~

Semalam aku baru dpt DVD yg dah diorder bbrapa minggu lpas dan disebabkan habit aku yg susah skit nak tahan nafsu tgk movie, aku pun trus tgk citer tu smlm gak walopun time tu ader keje yg masih lom siap lg. maner leh tahan, hero Jepun kesayangan aku yg berlakon [Nakatsu Shuichi], mesti la x sabar2 nak tgk dier, hahaha.. tapi sblom tgk citer tuh of course la aku siapkan keje tuh dulu, mesti la utamakan yg penting dulu kan..

nyway, bukan nk citer pasal citer tu tp pasal satu citer laen yg turut dimuatkan dlm DVD tuh (cheh, skema lak ayat), tajuk citer tuh KOIZORA (meaning = sky of love).. of course la citer Jepun gak, aku nih kan peminat setia citer jepun, hahaha. aku x kenal saper pelakon dier tapi hero dier boleh tahan gak dan heroin dier pun cantik dan comey jer.. Bagi aku citer tuh mmg best walopun storyline dier agak slow skit.



koizora

citer nih mengisahkan seorg high school girl yg fall in love kat pakwe dier melalui telefon. actually pakwe dier tuh schoolmate dier gak tp dier xnak reveal identiti dier. at first girl tuh mmg x kenal and xtau langsung saper guy yg slalu call dier tuh tp disebabkan laki tuh mcm baek and gentleman gler dier pun fall in love kat laki tuh. then lpas diorang dh saling kenal-mengenali, diorang pun couple.. Pakwe dier tuh mmg baek, sweet dan caring gler (dahlah hensem, hehe..), dier slalu ade bile girl tuh perlukan dier, and time girl tuh bgtau yg dier pregnant that guy trus g blikan present utk dier (sooo sweet..) and dier sanggup berenti blaja dan cari keje sbb nak sara anak & bakal bini dier tuh. dorang siap dh promise nak kawen lg time abis skolah, parents pun dh setuju ngan relationship dorang. malangnyer girl tuh keguguran gara-gara ex-girlfriend pakwe dier.. sedihnyer.. :'(


one day laki tuh tetibe berubah dan mintak break-up. puas la ppuan tuh pujuk cakap xnak break-up tp laki tuh x layan. then, 3 thn lpas tuh, ppuan tuh dpt tau yg laki tuh sbnrnya ader penyakit and dh nk mati (tulah sbb dier break-up dulu), so ppuan tuh mintak couple balik and dier sanggup berenti blaja sbb nk jaga pakwe dier kat hospital. time dier sakit tuh, pakwe dier slalu cakap yg dier nak jadi sky sbb leh tgk girl tuh kat maner2 pun, so bila pakwe dier mati girl tuh pun 'bercinta' la plak dgn sky a.k.a pakwe dier tuh.. sbb tuh la tajuk dier 'sky of love'..



the heroin, Mika

the hero, Hiro (love this shot coz he looks so cool, hehe..)




their sweet memories



their child's memorial...


this is their last memories together before that guy died (so sweet but very sad..)


kesimpulannya, bagi aku citer nih mmg best and sedih gler. mmg feeling gler aku tgk citer nih, dh la tgk sorang2 di tgh2 malam yg sunyi.. mmg mengalir air mata aku especially time girl tuh dpt tau yg pakwe dier sbnrnya masih ttp tunggu dier walopun dorang dh break-up.. huhu, rase cam aku lak yg jd heroin lam citer tuh.. (duh, jiwang gak aku nih)