ruang peribadi tempat meluah rasa, pendapat dan fikiran tentang apa saja. sama sekali bukan tempat yang boleh menjadi rujukan atau sumber maklumat yang boleh dipercayai.
HARAP MAKLUM.
.................................................
".....raihlah apa yg bermanfaat bagimu, minta tolonglah kepada Allah, dan jangan bersikap lemah....."

Wednesday, February 4, 2009

Penting sangatkah kau?? Besar sangatkah kau??

naper smua benda lam dunia nih perlukan duit hah?? dari benda yg penting sampailah ke benda yg kecik, x penting dan remeh, smua tuh just boleh didapati kalo kita ada duit.. apa2 pun yg kita nak buat msti perlukan duit... nak makan, perlukan duit.. minum, kena bayar.. even nak g tandas pun kena bayar.. dunia nih dh jadi seolah-olah tempat di mana mknn utama manusia ialah duit, bukannya mknn spt nasi, roti, etc.. so kalo org tu x makan nasi dier masih boleh hidup tp kalo x 'makan' duit dier macam dh xleh nak hidup atas dunia nih..

besar dan penting sangat ke duit tuh?? istimewa sangatkah duit?? agung sangatkah duit tuh?? kdg2 aku tak paham naper duit tuh penting sangat skrg nih.. org zaman dulu (zaman paleolitik, neolitik, mesolitik, smua tuh) boleh jer hidup tanpa duit.. diorang xde duit pun boleh jer hidup senang2 dan happy tapi skrg nak tuntut ilmu pun kena bayar gak, padahal pd pendapat aku nilai ilmu tuh x boleh dibayar walopun dgn satu kapal yg penuh ngan duit jer.. aku rasa harga ilmu tuh lbih tinggi drpd tuh, x ternilai langsung...

kdg2 aku rasa baik aku hidup pd zaman dulu drpd zaman skrg.. org zaman dulu senang2 jer boleh hidup walopun diorang xde bende **** yg bernama duit tuh.. tp skrg nih evrything and evryone terpaksa bergantung dgn duit.. kalo x jadila macam org hidup segan mati x nak...

saperlah yg cipta duit dan matawang dalam dunia nih?? menyusahkan org btul la.. nih membuktikan yg manusia nih tamak dan gila harta dan gila segala-galanya.. dan Tuhan tu Maha Pemurah.. even kita nak hidup kat dunia nih pun Dia bagi free jer.. ader x Tuhan suruh kita bayar utk hidup kat dunia nih?? xde kan?? ader x Dia suruh bayar kalo kite nak guna anything atas dunia nih?? xde kan?? Dia just suruh kita sembah Dia jer and benda tuh simple jer, senang jer.. so, naper manusia nak wujudkan sistem yg menyusahkan smua org macam nih?? menyusahkan diri dan org laen jer.. lagi satu, menyebabkan macam2 permusuhan dan pergaduhan yg x sepatutnya berlaku..

pndpt aku, aku rasa kewujudan duit dlm dunia nih lebih byk mengakibatkan kerosakan dan kesusahan kpd manusia.. bukannya membawa kebahagiaan pun tapi sebaliknya membawa penderitaan.. so it's useless!!! kalo la aku ader kuasa veto utk ubah atau buat peraturan baru dlm dunia nih, aku akan hapuskan penggunaan duit.. aper2 bende yg org nak, ambik jer, free of charge.. nak buat aper pun, buat jer, x yah bayar... (tp bukan mencuri okey?? keizinan tuh tetap penting..) tp mmg impossible utk seseorg wat cam tu kan?? macam bermimpi berada di atas awan bersama putera kayangan jer.. haha.. so berangan jer la kau Aya nak wat sumthing cam tuh... huh..
ekor punyer nota: sory la, entri nih macam terlalu emosional sgt.. aku sbnrnya tgh geram dgn sesuatu yg melibatkan benda yg jadi tajuk utama entri nih a.k.a monetary issue... sbb tu la entri nih macam kasar jer bunyi dier and agak sarcastic.. sory kalo ader yg tersinggung, xde niat nk menyinggung anybody actually.. peace.. =)

3 comments:

KiRaNa said...

hehe..
fiyah, macam nak lepaskan geram sb xleh kuarkan duit semalam je.hehe..
kite baru balik dari kom ni..
bole la plak kite amik duit guna kad bank islam..
so better awk g lagi skali..=)

sori tau coz smlm kite balik dulu.
rasa nak nangis time tu..
tp tak ternangis plak..hehe..

chayok2 4 d quiz n mid term exams..
doakan kejayaan our fab ten..=p

Firhan A. said...

mmg pun.. geram sgt2 time tuh, seb baek x nangis gak,hehe..

gud luck gak utk korang sumer.. the fab ten boleh!!! hahaha.. =P

nova said...

fiyah,

you are not alone thinking about the money dilemma: it has confounded philosophers, politicians, and economists alike. issues that you raised: morality vs. money and goods vs. money, are indeed important ones. still, i wonder, few among our scholars (or none that i know of) have ever written about the issues.

but i think it is about how you define "value". since today money equals a tacit economic value (well, u can exchange money with PS3, Wii, or eating in KFC), but it is not very true for exchanging a kilo of rice for something else. So, money wins right there until people change the perception that money is just a "tool of exchange", not the economic goods itself.

about morality... well... u ask yourself. The Bible condemns money as evil. i don't know if there's any verse in the Quran and/or Hadith talking specifically about money. But what I know is all the Scriptures talk a lot about human greed, avarice, and their transgressions of boundaries set by God. Perhaps it is time to rethink the very concept of "money" itself, after its departure of its original use that is to keep the real economic value instead of being treated as the value itself, no?