ruang peribadi tempat meluah rasa, pendapat dan fikiran tentang apa saja. sama sekali bukan tempat yang boleh menjadi rujukan atau sumber maklumat yang boleh dipercayai.
HARAP MAKLUM.
.................................................
".....raihlah apa yg bermanfaat bagimu, minta tolonglah kepada Allah, dan jangan bersikap lemah....."

Friday, February 20, 2009

Gemok vs. Kurus

First skali aku nak tanye skit, apa sbnrnya definisi dua istilah ni?? Adakah gmok = overweight dan kurus = underweight?? Ataupun gmok = overweight dan kurus = normal weight?? Ataupun ada berat2 tertentu yg menentukan seseorg tu gmok atau kurus?? Cthnye kalo berat >50kg tu gmok and <50kg>

Dlm everyday life, aku slalu dgr org merungut pasal saiz badan dorang, especially mereka2 yg agak berisi, tembam, montel, atau dlm istilah yg kasar skit, gmok. Dlm iklan2 kat tv atau kat mana2 pun, byk gler yg promote ttg produk kuruskan badan. Kalo nak listkan smua mmg x cukup satu page. Tp kan, sbnrnya, buruk sgt ke org gemuk, dan cantik sgt ke org yg kurus ni??

Rasenye rmai org yg berpendapat kalo dier gemuk, xde org yg akan suka kat dier. Sapa kata?? Aku rasa mesti ada jer seseorg yg minat & suka org yg berisi ni. Tak smua org suka org yg kurus, dan bukan smua org x suka org gmok, kan.. x kira la lelaki ke pempuan. Aku pun kalo aku jadi lelaki, aku akan cari pempuan yg tembam dan berisi, x nak la pempuan yg kurus macam tiang, x sedap nak peluk… haha… Tp as a girl, aku lbih suka lelaki yg kurus... tp x nak la yg kurus nampak tulang tu. Maksud aku kurus tp yg berisi... phm x camne tu?? Tapi kalau lelaki tu tembam pun okey gak kot, comel… sesuai la ngan aku yg kurus ni, hehe… and aku berkawan ngan smua org, tanpa mengira saiz badan dorang.. so, kalo korang rasa korang gmok sgt atau kurus sgt, jgn risau, aku ttp akan kwn ngan korg..

Pendapat aku, x kiralah org tu gemuk ke, kurus ke, tembam ke, montel ke, masing2 ade kecantikan dan keistimewaan yg tersendiri. Aku rasa saiz badan x penting, yg penting kita sihat. Kalo kita kurus pun tp x sihat, x guna jugak kan?? So, better be gemuk dan berisi tp sihat dan cergas. Asalkan x obese tu dah kira okey la… asalkan BMI (Body-Mass Index) berada dlm normal range, hehe. Tp kalo org yg obese tu rasenye mmg patot la korg kuruskan badan kot, supaya lbih sihat, hehe.. (no offense kay..)

Kdg2 aku tgk rmai jugak org yg rasa dorang gemuk, tp bila aku tgk badan dorang, okey je, xde la gmok sgt pun, cuma berisi skit jer.. bukannya gmok gedempol dan besar cam gajah tu. Tapi dorang asyik komplen dan masih sibuk nak kuruskan badan jugak. Kalo yg agak overweight tu aku masih boleh trima lg reason dorang tp sesetgh org tu berat dier dh normal, dh sesuai ngan ketinggian dorang, mungkin bacaan die je kot yg agak besar, tp dorang still ckp yg dorang gmok and still nak kuruskan badan jugak. Hello… korang nak kurus camne lg?? Nak jadi underweight plak ke?? *dgn muka x phm*

Aku sendiri pun sbnrnya tgh berusaha nak naikkan badan. Bukannya aku x suka atau x bersyukur dgn saiz & berat badan aku yg skrg ni, tp aku just nak capai tahap normal jer sbb according to my current BMI, I’m underweight... huhu… So aku nak tambahkan skit isi lam badan aku spy dpt capai berat ideal yg sesuai ngan ketinggian aku, hehe.. Tapi kalo x dpt capai pun aku x kisah, janji aku sihat wal afiat jer.. bcoz a good health is much more valuable than anything..

3 comments:

dpsa said...

salam..

pd mata aku..gemok xlawa..tp xsemestinya aku anti gemuk..tp xnak memiliki j..hehhehe

Firhan A. said...

hehe.. stiap org ade pndpt masing2 ttg sesuatu.. btol x??

hum said...

yg penting be moderate ;)