"What?! Kahwin?!"
Tangan yang baru nak menyua gelas ke mulut automatik terhenti mendengar ayat yang baru keluar dari mulut abah. Gelas yang masih di tangan diletakkan kembali di meja. Terbantut terus selera nak minum walaupun tekak memang dah tak tahan mintak dibasahkan sejak dari tadi lagi.
"Yelah, kahwin. Mak dengan abah rasa umur kamu ni dah cukup dewasa untuk berkahwin. Lagipun kamu bukannya tak kenal dengan si Nuar tu. Lima tahun kamu sekelas dengan dia dulu, kan?" ucap mak tenang dengan senyuman masih tak lekang dari bibir.
Alahai la mak dengan abah aku ni. Kot ye pun nak bincang pasal hal kahwin-mahwin ni cari la waktu yang sesuai sikit. Ni tak, macam tak ada waktu lain je nak bincang. Time aku baru balik kerja ni jugak yang diorang pilih. Dah lah otak aku ni tengah penat, letih. Ditambah pulak dengan kejutan paling terbaik macam ni, mau stress otak aku kejap lagi.
"Memang la.. tapi.." Ayat seterusnya cuma tersekat di anak tekak tanpa mampu diluahkan.
"Dah. Sekarang ni Fea tak payah risau. Fea tak perlu buat apa-apa pun. Abah dengan mak dah bincang dengan mak ayah Nuar. Kami akan uruskan semua persiapan. Dah ready nanti kita terus langsung majlis," abah menamatkan perbualan sebelum bangkit dari sofa. Mak sempat menepuk bahunya perlahan sebelum turut bangkit ke dapur.
Alfea masih lagi tetap di tempat duduknya di sofa. Masih terkelu dan terkedu. Mindanya masih lagi mencuba untuk mentafsir kata-kata mak dan abah sebentar tadi. Kahwin?? Dengan Nuar??
Dia cuba membayangkan wajah Annuar Sufi. Lelaki yang pernah menjadi rakan sekelasnya selama 5 tahun suatu waktu dulu. Juga merupakan anak kedua kepada kawan abah dan mak. Dari segi wajah dan penampilan, Annuar bolehlah dikatakan agak kacak dengan kulit yang hitam manis. Penampilannya pula sederhana tapi sentiasa kemas. Tapi itu tak cukup untuk membuatkan dia tertarik apatah lagi jatuh cinta pada lelaki itu. Baginya cinta bukan sekadar tarikan rupa paras dan penampilan semata-mata. Malah selama ini tak pernah sekali pun terlintas di fikiran yang dia akan bercinta dengan Annuar. Tapi sekarang...
Tetiba je pulak mak dengan abah nak jodohkan dia dengan Annuar. Mimpi apa entah mak abah aku ni. Haish..
Wajah Annuar berganti pula dengan bayangan Abu Aiman. Lelaki yang hanya dikenalinya melalui media sosial beberapa tahun lepas. Walaupun belum pernah bersua muka tapi dia tahu perasaan yang wujud di hatinya untuk lelaki tu bukan mainan. Perhatian yang dicurahkan oleh lelaki itu sepanjang mereka berkenalan cukup untuk membuatkan dia jatuh cinta, meskipun Aiman sendiri tak pernah menyuarakan apa-apa tentang perasaannya.
Wajah Annuar dan bayangan Aiman bersilih ganti bermain di minda. Alfea semakin keliru dan celaru. Satu keluhan berat akhirnya dilepaskan.
No comments:
Post a Comment