Post ni adalah continuation from the previous one... tp skrg aku nak citer ape yg b'laku during my holiday kat umah abg aku...
1st day
Jumaat, 29/08/08
2.00pm
time ni aku baru b'tolak ke terminal dgn dihantar oleh sorg kwn... smpai je kat terminal aku trus g platform yg dh d'ttpkn & look for my bus... aku smpai kat terminal lam kol 2.15pm tp smua org x naik bas lg... At first aku x brp confident sgt yg bas kat dpn mata aku tu bas yg sepatutnya aku naik sbb die xde tulis nm destinasi yg aku nk psgi... die just tulis tmpt2 yg akan disinggahi je, dlm announcemnt pun die xde mention nm tmpt yg aku nk pegi... Tp aku naik je bas tu dgn penuh selamba... nasib baik x salah naik, then aku pun carilah tmpt duduk aku, which is kat blakang skali (tmpt yg mmg paling aku 'suka').. Bila dh selesa kat situ, aku tengok org2 lain yg baru naik bas... dlm hati aku b'harap xde org duduk sblh aku (yelah, biasanye kalau aku dpt seat blakang skali aku msti akan duduk sorg je)..
kol 2.35pm, bas pun b'gerak... and sblh aku mmg xde org duduk... fuh, lega rsnye, hehe... So aku pun letak beg aku kat seat sblh tu and try to sleep, heheh... A few minutes later, aku terasa bas tu mcm berenti je, lm jugak die berenti, so aku yg msh blom lena lg pun bukakla mata aku... rupanya ada sorg penumpang yg naik... Aku pun tgk sekeliling... xde seat lain yg kosong, so confirm mamat yg baru naik tu duduk sblh aku (mcm mn la aku boleh lupe yg bas tu akan ambik penumpang luar stesen, so xconfirm lg sblh aku tu mmg akan kosong sepanjang p'jlnn)... and sangkaan aku mmg tpt bila aku tgk die jln menuju ke arah aku... Then dgn perasaan kurang senang hati & kurang selesa aku pun alihkn beg aku dr tmpt duduk die...
Yg paling aku x suka, lpas tu aku langsung xboleh nk lelapkn mata... puas jugak aku pejamkn mata sambil m'hitung anak kambing, tp still xboleh tdo... Aku pun pelik jugak mcm mn aku, yg mmg kuat tdo and slalu ngantuk xkira ms & tmpt boleh b'thn time tu... padahal mlm smlm aku tdo lmbt and pg td aku bgn awal drpd biasa... So the only thing I did during that long journey is close my eyes selama ntah brp jam... Tp akhirnya usaha aku b'jy jugak bila at last aku pun t'lelap, tu pun lps a few hours of trying...
Lena jugak aku tdo time tu sampai kepala aku pun dh t'lentok ke sblh... bila t'sedar je, t'kejut aku tgk kepala aku yg just 1cm lg nak menyentuh bahu die, so dgn perasaan malu yg t'amat gler aku pun memusingkn badan aku ke arah tingkap... Sblom aku t'tdo tu pun dh ntah brp kali bahu aku t'gesel dgn bahu mamat tu, especially kalau aku b'gerak skit.. Dhla body mamat tu besar lg tough, hmm, so xleh nk wat apelah... Luckily time aku t'bgn dr tdo tu kitorg dh nk smpai ke destinasi t'akhir, so xdelah lm sgt aku menahan malu, huhu...
Smpai kat terminal, abg aku xsampai lg so aku smpt m'cuci mata kejap, tgk org yg lalu lalang kat situ... mcm2 jenis org aku tgk, smpai xsedar abg aku dtg, heheh... Lps tu kitorg x trus balik sbb my sis-in-law nk bli brg skit... lps diorg bli brg kitorg mkn kat luar, hehehe... That day was the first time aku minum laicikang (dunno how to spell it, :P), sblom ni prnh dgr nm je, so aku ingatkan air tu air laici biase je, hahaha... Abis mkn, tgk2 jam dh kol 11pm so kitorg pun balik..
Ingatkn balik boleh trus rehat & tdo sbb dlm bas td xleh tdo, tp anak buah aku, yg montel gler mcm buah epal tu, ajak aku b'bual & main2 dgn die... Biaselah budak kecik, anak sulung pulak tu, so kalau ada kwn main mmg xnak stop... tp masalahnya skrg ni aku nk rehat... so after playing wif' her for a while, aku suruh die kuar bilik jap, konon2 nk suruh die amik sumthg la, tp lps tu bile die kuar je, aku trus tutup pintu, tutup lampu, and trus g tdo, hahaha... Jahatnye aku, tipu budak kecik... tp aku x rs aku slh sbb time tu mmg dh akhir, dh kol 12 lbih, tp die still nk main lg, mn larat aku nk lyn, dhlah aku penat gler... Aku suruh g tdo xnak, aku ajak tdo dgn aku pun xnak, so t'paksalah aku gunakn cara yg agak kejam bg budak 3thn mcm die, hahaha...
2nd day
Sabtu, 30/08/08
Ari ni aku x pegi mn2, waktu sianglah sbb abg aku keje half day ari ni... tp mlm ni mmg mlm yg agak memenatkn tp seronok sbb aku dh xplore satu Melaka just in one night, hahaha.... do u believe it??? Believe it...
Kitorg kuar dr umah lps Maghrib, dlm kol 8pm... First kitorang pegi satu shopping complex ni (kira butiklah kut), kakak ipar aku ckp tmpt tu baru bukak, so brg2 kat situ murah (harga promosi kut)... So kitorg pegi sana sbb aku nk tgk baju raye, hehehe... Kat situ mmg byklah baju, dhlah smua cantik2, mmg rambang mata aku tgk... tp as for me, of course aku nak yg murah tp cantik, menarik dan t'tarik... Puas aku belek2 tgk baju2 kat situ.. at first mmg xde yg b'kenan tp bila dh pusing 2-3 kali tetiba ada beberapa psg baju yg menarik p'hatian aku... So aku tny pndpt abg & kakak ipar aku ttg pilihan2 aku tu, mn yg plg cantik... Sblom tu aku ade gak try a few clothes... ada jugak yg aku agak suka among those tp harga die kuar skit dr budget aku, so t'pakselah aku cari lain... Lps try punya try, belek punya belek, at last I decide nk beli je baju yg mmg dh tarik p'hatian aku dr awal td... actually aku t'tarik dgn color die... color purple, cantik gler... corak bunga die pun lembut je, so mmg cantik la... Bila aku tny abg aku, die pun ckp cantik so baju tu pun jadi milik aku secara sah mlm tu...
Lps tu kitorg g Giant pulak, sbb abg and kakak ipar aku nak beli brg... Lgpun sejak dr butik td aku dh dgr jugak anak buah aku merengek mintak g Giant, xtaulah ape yg best sgt kat situ smpai die nak sgt pegi sana... Tp aku ikut jelah walaupun xde nak beli ape2 pun (just window shopping je)... Jln punye jln, dekat kol 11 baru kitorg kuar dr Giant...
Memandangkn jam dh kol 11, kitorg trus g Ayer Keroh, nak tgk bunga api... ramai gler org kat situ, mat2 motor & mat2 basikal smua kuar beramai2 nak smbut merdeka... tp bila dh smpai kat situ org dh ramai gler, mmg dh penuh gler, nak letak kereta pun susah, so kitorg pun decide nk g tmpt lain je, without realizing yg jam waktu tu dh pun kol 11.50pm... Bila dh jln jauh skit baru perasan yg jam dh dekat kol 12, so kalau nak pegi tmpt lain pun x mungkin smpat nk tgk bunga api, dhlah jln jam sbb smua org kuar... kalau nak patah balik pun mkn ms jugak, bukannya boleh buat U-turn kat situ jugak.... So my bro. just drive back from Ayer Keroh ke pusat bandar (balik umahlah, ape lg)... Ntah kenapa, aku rs p'jlnn balik tu mcm jauh je (mayb mmg jauh kut, aku mn tau jarak btween places kat situ)...
Yg aku ingat, on the way balik tu, kitorg ade lalu Zoo Melaka, Mini Msia and mcm2 tmpt p'anginan yg aku x ingat nm die... Kat Bandaraya Melaka, kitorg lalu kat Dataran Pahlawan... and kat area situ jugak aku tgk Menara Taming Sari, yg mn aku langsung xtau kewujudannya... tp rsnya tinggi jugak menara tu... Hmm, mmg abis satu Melaka aku xplore mlm ni, dr Bukit Baru, ke Ayer Keroh, then balik ke Malim... Sblom balik umah, kitorg singgah kejap kat McD (beli mknn) sbb kitorg smua mmg xmkn ape2 lg since that evening (and waktu tu dh kol 12.25am)... Perut aku pun mmg dh lapar gler sejak on the way to Ayer Keroh td, and dlm p'jlnn balik tu pulak kepala aku dh start sakit dh (mayb sbb x mkn on time), tp aku still dpt b'thn lg smpailah kitorg smpai kat umah...
Kol 12.50am, akhirnya kitorg smpai jugak kat umah... Smpai je kat umah, aku trus mkn Big Mac aku secepat yg aku mampu... Oppps, sblom mkn tu, aku smayang dulu sbb dh akhir sgt... and then, lps mkn, aku trus masuk bilik & tdo....
3rd & 4th day
31/08-01/09/08
Ari Ahad & Isnin aku mmg xde g mn2 pun, duduk umah je melayan anak buah aku yg nmpknya suka b'manja dgn aku... hehehe... nothing special happened on these days, the day passes plainly and boringly... So I used the time to study a bit, tp baru je aku bukak notes, anak buah aku dtg, ajak main... aku pun nak xnak t'paksa jugak layan budak tu sambil bc notes, mmg xtau ape yg aku bc sbb xleh nk tumpu sgt... Dhlah budak tu kejap2 panggil aku, ajak main tulah, main nilah... So, satu-satunya ms yg aku boleh study dgn tenang ialah time die tdo, so 2 mlm ni aku stay up ntuk study... and as a result, aku bgn lmbt on the next day... hahaha...
Final day
Selasa, 02/09/08
Today I'm going back to Kuantan, huhu... b'akhirlah sudah 'sweet holiday' aku... Lps sahur pg td aku trus kemas2 brg smpai subuh, tp lps kemas brg jam baru kol 6.30, so aku mandi & then tdo sekejap... Walaupun bas aku kol 8.30am, tp since my bro. is working today, so kol 7.50am aku dh b'ada kat terminal... Org pun x ramai lg, bas pun of course lmbt lg nak jln, so as usual aku duduk smbil memerhatikan org, heheh...
Kol 8.25am, kitorg naik bas... Sejak aku smpai terminal td aku mmg dh perhatikn bas ni and aku rs mcm familiar je rupa, warna langsir, and no. plat bas tu... bila naik bas, bahagian dlmn bas pun familiar gler... Hmm, patutlah mcm pernah tgk je bas ni, bas yg aku naik ari ni is the exactly same bus yg aku naik ari Jumaat ari tu, tp ari ni aku duduk kat tgh2 skit... Then sumthg t'lintas dlm fikiran aku, "The exactly same bus brings me from Kuantan & back to Kuantan again, what a nice coincidence,"... And kat dlm bas, aku tetiba t'ingat peristiwa ari tu yg b'laku dlm bas yg sm... rs lucu pulak bila ingat balik, hahahah... harapnye ari ni x jd peristiwa mcm ari tu lg...
Doa aku t'nyata dimakbulkan... bila bas tu b'gerak, seat kat sblh aku kosong... Bas tu mmg kosong gler hari ni, rsnya x smpai 20 org pun dlm bas tu... and p'jlnn kali ni mmg best gler... Aku mmg tdo nyenyak gler sepanjang p'jlnn yg selama 5 1/2 jam tu... Even time bas berenti kat certain places pun aku xsedar... skali je aku sedar sepanjang p'jlnn tu, which is bila aku rs ada sum1 duduk kat sblh aku, luckily it's a woman this time... Tp time tu kitorg ade kat mn aku pun xtau, mayb kat Tangkak atau Segamat...
Slps apa yg aku alami, aku t'fikir; a few things ttg p'jlnn aku hari ni is the exact opposite to the other day, xcept for the bas of course (cuma bas je yg sm)...
First: Ari tu bas ni penuh; ari ni bas ni kosong... I think kat Muadzam baru ramai skit tp even so I think there's still some empty seats...
Second: Ari tu sblh aku laki; ari ni sblh aku p'puan...
Third: Ari tu aku x tdo xcept only for a while; ari ni aku tdo sepanjang p'jlnn...
Opps, I forgot sumthing... I met sum1 I knew at the terminal today (in Kuantan)... Aku baru je smpai, and on my way to get the taxi, then I saw one of our CCLM lecturer; mayb he's just come back from sumwher... Then, I saw him again while buying foods this evening... I'm not saying this bcoz I like that person or sumthg but I just thought of the coincidences that occurs today... Xtaulah sm ada smua yg b'laku ari ni coincidence or what, but it made me think; walaupun aku xtau jwpnnya, but i'm sure everything that happens ada hikmah di sebaliknya... Wallahu A'lam...
No comments:
Post a Comment