As human, ada banyak benda dalam hidup yang kita inginkan, yang kita mahukan, yang kita impikan. Tapi tak selalunya semua yang kita impikan tu akan kita dapat. Sebab ada kalanya apa yang kita nak tak seiring dengan apa yang Allah kehendaki untuk kita.
That's why untuk benda-benda yang kita tak pasti, kita kena sebut Insya-Allah (jika Allah mengizinkan). Terutamanya bila berjanji.
Dan ada jugak masanya yang kita terlalu takut kehilangan sesuatu yang bukan milik kita pun. Hinggakan sanggup buat benda-benda bodoh sebab terlalu takut kehilangan dia.
Analoginya, ternampak satu barang yang supercantik kat kedai. Jatuh cinta giler-giler dengan barang tu. Tapi tak dapat beli sebab duit tak cukup. Atau memang tak nak beli pun. Dan sebab dah terlalu admire sangat tapi tak nak atau tak mampu beli, sanggup duduk dalam kedai, pegang-belek-belek barang tu sampai kedai tutup. Esoknya datang lagi awal-awal, bukak je kedai buat lagi benda yang sama. Ulang lagi tiap hari. Semua tu dibuat semata-mata sebab takut kehilangan barang tu.
Tak ke bodoh namanya tu? I mean, can we ever lose something which never even have been ours?
Kalau tak nak beli, blah aje lah. Buang masa jadi penunggu tak bergaji buat apa? Dan kalau sungguh nak beli, usaha la cari duit untuk beli. Lepas tu kira rezeki la dapat ke tak barang tu. Tak ke?
One thing to remember, tak wujud istilah kehilangan untuk something yang tak pernah jadi milik kita. Sebab kalau sesuatu tu memang ditakdirkan untuk jadi milik kita, ia akan jadi milik kita. Pasti. Tapi kalau sesuatu tu memang bukan ditakdirkan untuk kita, ia sebenarnya bukan hilang daripada kita, tapi memang tak pernah jadi milik kita. There's a huge difference there, between 'kehilangan' and 'tak pernah memiliki'.
Sememangnya, tak ada apa-apa pun yang perlu kita takutkan sebenarnya kalau kita yakin pada perancangan Allah. Tak ada apa-apa yang perlu kita risaukan tentang masa depan. Sebab rencana Allah adalah yang terbaik untuk setiap hambaNya. There's no other plans by anybody which could be better than His plan.

2 comments:
Bet0l3.. saia sokong, nampaknya encik saudari sudah smakin matang dalam mbuat keputusan.
jackfruit?? apasal nama pelik semacam je..
Post a Comment