Raya semakin dekat. Bahang raya pun semakin terasa. Lagu-lagu raya berkumandang di mana-mana. Aku pun join sekali dengar lagu-lagu raya sebab nak dapatkan mood raya. Tapi tak jugak ada mood. Makin sedih ada la kot. isk..
lagu raya all-time fevret
Cakap pasal mood raya, sebelum balik hari tu mak ada call. Saja nak tanya bila aku balik rumah abang. Perbualan yang berlaku lebih kurang macam ni:
Mak: Assalamualaikum Aya.
Aku: Waalaikumsalam..
Mak: Jadi ke balik rumah abang Zack?? (seperti biasa, bukan nama sebenar)
Aku: Jadi. InsyaAllah petang Ahad bertolak.
Mak: Apasal tak ambik bas pagi je?? Kalau naik bas petang kan malam baru sampai kan??
Aku: Ha'ah. Tapi kalau pagi awal sangat kot. Takut overslept karang terlepas bas pulak. hehe..
Mak: Ohh.. hehe.. Takpe lah. Jalan elok-elok tau.
Aku: InsyaAllah. Mak tengah buat apa tu?? Buat persiapan raya ke?? Adik-adik semua dah balik kan??
Mak: Dah, semua dah ada. Tapi mak tak buat apa-apa persiapan pun. Budak-budak tu pun lepak depan komputer je. Macam tak raya pun. Semua orang tak ada mood nak raya sebab Aya takda, abang Hafiz takda, abang Zack takda..
Aku: Ohh.. (dalam hati sayu je rasa..)
Mak: Ok lah, mak nak makan dulu. Balik nanti jalan baik-baik tau. Dah sampai call mak.
Aku: Orait mak, insyaAllah..
Mak: Assalamualaikum..
Aku: Waalaikumsalam..
Tengok?? Rupanya bukan aku sorang yang tak ada mood nak beraya. Satu famili kat kampung pun sama. Tu la yang dinamakan sehati sejantung sedarah seketurunan. isk..
Memang sangat tak best la kan nak beraya kalau tak semua orang ada. Tapi nak buat macam mana, duit tak cukop nak beli tiket flight. Dah la sekali jalan pun dah beratos. Nak save untuk balik hujung tahun lagi.. Kalau ada duit kompem aku dah balik dah hari tu.
Memang sangat tak best la kan nak beraya kalau tak semua orang ada. Tapi nak buat macam mana, duit tak cukop nak beli tiket flight. Dah la sekali jalan pun dah beratos. Nak save untuk balik hujung tahun lagi.. Kalau ada duit kompem aku dah balik dah hari tu.
Time-time dekat nak raya ni, bila kenang balik kenangan raya masa kecik dulu memang sangat indah.
Dulu masa kecik-kecik aku lah harapan mak untuk buat kuih raya. Aku memang sangat rajin tolong mak buat kuih raya. Tiap tahun buat sampai 5-6 jenis. Satu jenis pulak sampai penuh satu tin Milo. Dah habis raya pun kuih masih banyak lagi. Boleh bawak sampai raya haji kot.
Kuih-kuih yang aku buat pulak memang sangat rare lah. Kalau korang datang rumah aku memang takkan jumpa punya biskut-biskut mahal macam almond london, tart nenas semua tu. Aku memang tak reti buat bendalah tu semua.
Resepi kuih yang selalu kitorang buat tu memang unik. Mak aku dapat resepi tu dari mana entah. Lepas tu dia ubahsuai sana sikit sini sikit cnun sikit ctok sikit. Tu yang jadi spesel. Geng-geng yang datang rumah pun selalu mintak resepi dari mak aku sebab kuih dia rare dan sedappp.
Tapi bila dah besar ni jarang dah aku dapat buat kuih raya. Adik aku la pulak ambik alih. Tapi dia pun tak rajin sangat sebab aku takda.
Maklom la dulu aku kan ketua dalam bab kuih raya. Segala yang berkaitan kuih raya aku yang uruskan. Adik aku kerja makan susun kuih dalam balang tin je. Mak buat kek dengan masak lauk-pauk. Yang lelaki pulak kerjasama buat ketupat ngan bersihkan rumah.
Oh indahnya kenangan tu. Arghh.. seresli rindu zaman tuuu....!!!
nota saja-saja: Aku baru tahun lepas belajar buat kek. Marble cheese cake je pon. Boleh tahan la walau tak berapa jadi. Lauk-pauk tak belajar lagi. Tahun depan kot. hee~
nota tak ada kaitan: taip entri ni sambil dengar lagu Air Mata Syawal. Suara makcik siti buat aku rasa nak nanges. cesss.
nota saja-saja: Aku baru tahun lepas belajar buat kek. Marble cheese cake je pon. Boleh tahan la walau tak berapa jadi. Lauk-pauk tak belajar lagi. Tahun depan kot. hee~
nota tak ada kaitan: taip entri ni sambil dengar lagu Air Mata Syawal. Suara makcik siti buat aku rasa nak nanges. cesss.

No comments:
Post a Comment