ruang peribadi tempat meluah rasa, pendapat dan fikiran tentang apa saja. sama sekali bukan tempat yang boleh menjadi rujukan atau sumber maklumat yang boleh dipercayai.
HARAP MAKLUM.
.................................................
".....raihlah apa yg bermanfaat bagimu, minta tolonglah kepada Allah, dan jangan bersikap lemah....."

Saturday, December 23, 2017

Air mata seorang pengantin

Pagi tadi aku rasa sangat sedih, gembira, terharu, dan entah apa lagi perasaan yang tak boleh digambarkan. Cuma mereka yang pernah berkahwin kot yang pernah rasa macam ni. But for me, this is a special feeling yang takkan dapat aku lupakan.

Kisahnya, pagi tadi aku dan beberapa orang kawan pergi menghadiri majlis perkahwinan seorang teman sepejabat. This is the first time ada kawan sepejabat berbangsa Melayu yang melangsungkan perkahwinan dan ini jugak kali pertama aku menghadiri majlis perkahwinan dengan kawan-kawan.

We were the first guest to arrive, I think. Memang sengaja datang awal sebab nak tengok majlis akad nikah, tapi macam terlebih awal pulak. Masa sampai, pengantin baru siap bersolek. So we have to wait for a while sebelum majlis bermula. Majlis mula pukul 9 lebih, tapi kitorang dah sampai rumah pengantin lebih kurang pukul 8.30 pagi.

So we were able to witness the whole event, daripada mula sampai akhir. Start daripada zikir, bertukar hantaran, akad nikah, dan bersanding. And somehow I feel so touched, just by witnessing the ceremony. I dont know why, but the wedding feels so special. Aku rasa macam sangat terharu, rasa macam nak nangis, especially bila tengok pengantin menangis. In fact, I did cry a bit. Seriously, I almost feel like its my own wedding.

This is absolutely not the first time I witnessed a wedding ceremony dari mula sampai akhir, but I dont know why it feels so different. Mungkin ini kali pertama aku menghadiri majlis sedemikian sebagai seseorang dari pihak perempuan. Mungkin sebab tu aku macam boleh rasa apa yang pengantin perempuan rasakan. Or maybe I felt like that because I am imagining how it'd feel if i'm in that place, in that situation.

Seriously, I felt everything. Kesyahduan bergelar seorang pengantin. Kegembiraan, keterujaan, keterharuan.. I was able to feel it all today.

Perhaps, this is the only time i'll be able to feel all these feelings. Perhaps, I may never have the chance to experience it on my own, that's why this happens.
 

No comments: