Assalamualaikum...
Semenjak dua menjak tiga menjak ni keluarga aku sibuk bincang pasal kahwin dan jodoh. Asalnya, yang nak kahwin adalah abang-abang aku, tapi sebagai seorang gadis yang dah mula melangkah masuk usia yang tipikal untuk dikahwinkan, aku pun terpaksa menghadapi tempias hujan-hujan persoalan yang aku sendiri belum mahu menjawabnya.
Sejujurnya kalau diikutkan, aku tak rasa aku bersedia untuk bergelar isteri, apatah lagi ibu, walaupun angan-angan aku memang kebanyakannya sering tertumpu ke arah itu. Well, sekarang ni budak umur 13 tahun pun dah pandai berangan-angan pasal kahwin, tapi tak bermakna mereka bersedia untuk berkahwin, bukan?
Buat masa ni aku cuma mahu enjoy kehidupan single aku. Walaupun kehidupan single aku taklah semeriah gadis-gadis single yang lain, tapi sekurang-kurangnya kebebasan itu ada. Kebebasan sebagai seorang gadis yang akan hilang serta-merta pada saat ijab kabul dilafazkan. Tapi bukan kebebasan yang negatif, okay.
Dan buat masa ni aku masih belum bersedia untuk kehilangan kebebasan tu, walaupun kadang-kadang keinginan untuk berteman memang jelas terasa.
No comments:
Post a Comment